رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر همت بلندي باشد حتماً آباداني شهر قم نيز محقق خواهد شد و براي اينكه شرايط شهر قم به حد ايده آل برسد نيازمند تلاشهاي بيشتري هستيم.(تاریخ انتشار 95/10/28)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، علي لاريجاني پيش از ظهر امروز در مراسم اتمام حفاري مكانيزه خط يك مترو شهر قم، با اشاره به جزئيات اجراي خط نخست مترو قم، اظهار كرد: شهرداري خوب است كه فراز و نشيب آغاز و روند اجراي اين پروژه را براي شهروندان بگويد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با توجه به اينكه منابع در كشور محدود است و مشكلاتي در امور اجرايي داريم اين پروژه فراز و نشيبهاي فراواني داشت كه بالاخره به سرانجام رسيد.
لاريجاني با تاكيد بر جايگاه قم در نگاه مقام معظم رهبري، اظهار كرد: قم واقعاً بايد در تراز بين المللي تعريف شود و همه بخشهاي حكومت اين نگاه را داشته باشند و علاوه بر اينكه جمعيت زيادي در قم هست محل رجوع بوده و جايگاه عظيمي در كشور و جهان اسلام دارد و همه بايد دست به دست هم دهند و نظر رهبري در خصوص شهر قم را محقق كنند.
وي با اشاره به اجراي خط نخست مترو قم، از تلاشهاي شهردار و شوراي شهر براي تكميل اين پروژه تقدير كرد و افزود: در زمان خوب و معقولي اين پروژه انجام شد و نسبت به پروژههاي عمومي كشور كه معمولاً طولاني ميشود اين پروژه در زمان خوبي سامان پيدا كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حمايتهاي نمايندگان شهر قم براي تكميل اجراي پروژه مترو قم، گفت: قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء نيز در روند تكميل اين پروژه تلاشهاي ويژهاي داشت و با روحيه بسيجي كار را سامان دادند و با وجود مشكلات مالي همراهي خوبي داشتند و هم در پروژه آبرساني به قم خوب عمل كردند و هم در اين حفاري مترو انصافاً با تمام وجود قرارگاه وارد شد.
لاريجاني با اشاره به پيگيريهاي انجام شده براي اجراي خط دوم مترو، تصريح كرد: با آقاي نوبخت در اين خصوص صحبتهايي انجام شد و بالاخره قبول شد كه جزو پروژههاي ملي باشد و تلاش خواهيم كرد كه در بودجه سال آينده هم اعتبارات خوبي نيز اختصاص پيدا كند.
وي اجراي خط دوم مترو را براي شهر قم لازم دانست و افزود: شهر قم محروميتي از قبل دارد و با توجه به افق بلندي كه رهبري مشخص كردند بايد بقيه بخشهاي كشور را در اين زمينه هماهنگ كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه يكي از پايه گذاران مترو در كشور آيتالله هاشمي رفسنجاني بود، تصريح كرد: در زمان جنگ ايشان پيگيري زيادي براي اجراي اين پروژه در كشور داشت و برخي مخالف اين امر بودند.
لاريجاني خاطرنشان كرد: آباداني شهرها به زيرساختهاي اصلي بستگي دارد اما در مورد شهر قم نيازمند كمك بخشهاي متنوع هستيم؛ تعريف شهر قم نبايد مثل گذشته باشد، اين شهر هويت جديدي پيدا كرده و هم مديران دروني و هم بخشهاي كشوري بايد همراه و كمك باشند.
وي با اشاره به پروژه قطار سريع السير، اظهار كرد: ايستگاه قم بايد در جايي باشد كه شهروندان دسترسي راحتي به آن داشته باشند و مسئولان بايد به اين امر توجه ويژهاي داشته باشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه دسترسي شهروندان به ايستگاه قطار بايد خيلي آُسان باشد، گفت: استانداري و شهرداري پيگير باشند تا زحمتي كه قميها براي قطار سريعالسير كشيدند بالاخره سودي هم به اين شهر برساند.
لاريجاني با اشاره به چالش فرودگاه قم، گفت: فرودگاه براي شهري مذهبي ضروري است و بايد توجه خاصي به آن شود؛ استاندار تلاش دارد كه مشكلات اين پروژه هم رفع شود.
وي ضمن تقدير از رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور براي پيگيري بدهيهاي شهرداري قم، گفت: حق هم همين بود چون حجم بدهيهايي كه وجود داشت زياد بود و دست و پاي شهرداري را گرفته بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تكميل تمام پروژههاي نيمه تمام شهر قم تا پايان سال، تصريح كرد: اين بسيار خبر خوبي است و انتظار هم از شهردار قم اين بود كه با همين انضباط كارها را سامان دهند تا بدهيها نيز رفع شود.
لاريجاني با اشاره به بودجه ۲ هزار ميليارد سال آينده شهر قم، گفت: اگر همت بلندي باشد حتماً آباداني شهر قم نيز محقق خواهد شد و براي اينكه شرايط شهر قم به حد ايده آل برسد نيازمند تلاشهاي بيشتري هستيم.
وي با اشاره به پروژه بلوار پيامبر اعظم(ص)، گفت: در اين خصوص سفارش كافي به وزير راه و شهرسازي شده است تا كار شورا و شهرداري سامان پيدا كند و زمينه براي رفت و آمد بهتر شهروندان در اين بخش فراهم شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روند تكميل خط نخست مترو قم، تصريح كرد: اين پيگيريها براي دريافت فاينانسها و خطوط اعتباري موجب ميشود شهر قم نيز از برنامههاي كشور و اعتبارات مركزي بي نصيب نباشد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.