بازدید رئیس و جمعی از اساتید دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران از پروژه مترو قم. (تاریخ انتشار۱۴۰۱/۱۱/۲۰)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری شهرداری قم، روز سه شنبه مورخ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ دکتر زارع رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و جمعی از اساتید و مسئولین این دانشگاه با حضور در ایستگاه میدان مطهری، از روند ساخت و تأمین تجهیزات ایستگاه مطلع گردیدند..
این بازدید که با حضور سرپرست و معاونین سازمان قطار شهری قم صورت گرفت، با تمرکز بر دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت ریلی که محصول مشارکت، همفکری و ارتباط نزدیک صنعت و دانشگاه میباشد و برای اولین بار درسطح کشور در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته، انجام شد.
محمد رضا انگشت باف با تشریح اقدامات صورت گرفته در بخش عمرانی و تجهیزاتی مترو قم از ارائه
طرح های مبتکرانه و همکاری های بیشتر با مراکز علمی و دانشگاهی در جهت خودکفایی صنعت ریلی استقبال نمود.
دکتر حمید زارع نیز ضمن تشکر از پیشرفت های چشمگیر در مترو قم، تلاش جوانان ایران اسلامی را مصداق اعتماد به توانایی بالای متخصصان داخلی و حرکت به سمت کاهش وابستگی به کشورهای خارجی عنوان نمود و با ستودن این خود باوری، آن را باعث افتخار و مباهات دانسته و بر توسعه روابط دانشگاه و صنعت ریلی در زمینه تحقیقات و فن آوری های نوین تأکید نمود.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.