مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف با اشاره به بازطراحی و بهینهسازیهای انجامشده در پروژه فاز دوم خط نخست متروی قم، اظهار داشت: این پروژه که اتصال ریلی حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مسجد مقدس جمکران را فراهم میکند، با تمرکز بر کاهش هزینهها و افزایش کارایی در حال پیشرفت است.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات دقیق مشاور ذیصلاح، بیش از ۵ هزار میلیارد ریال معادل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی فاز دوم صرفهجویی شده که این امر نتیجه بازنگری در طراحیها، انتخاب روشهای بهینه حفاری و مدیریت دقیق منابع مالی است، افزود: این صرفهجویی نهتنها فشار بر بودجه عمومی را کاهش میدهد، بلکه امکان تسریع در اجرای پروژه را فراهم کرده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم به تشریح وضعیت فعلی اقدامات در فاز دوم خط نخست پرداخت و گفت: در حوزه حفاری تونل سنتی، قراردادی به طول ۲ کیلومتر در خرداد سال گذشته منعقدشده که هماکنون ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد احداث ایستگاه مسافری نکویی نیز در آذرماه سال گذشته منعقدشده و در حال حاضر ۸ درصد پیشرفت دارد ادامه داد: این ایستگاه که مجاور بیمارستان نکویی واقعشده، یکی از نقاط مهم سوار و پیاده کردن مسافران در مسیر خواهد بود.
انگشتباف همچنین از برگزاری مناقصات آینده برای این فاز اجرایی خبر داد و اذعان کرد: مناقصات مربوط به ایستگاههای مسافرگیر و سایر ایستگاههای عبوری، روسازی و تجهیزات نیز طبق برنامه زمانبندی در حال پیگیری است که این اقدامات با هدف تکمیل زیرساختها تا پایان سال ۱۴۰۷ انجام میشود.
وی با اشاره به احداث سه ایستگاه مسافری در چهارراه نکویی، میدان حضرت ولیعصر(عج) و جمکران در فاز دوم خط نخست، یادآور شد: این ایستگاهها با طراحی مدرن و رعایت استانداردهای ایمنی، ظرفیت جابجایی روزانه هزاران مسافر را خواهند داشت و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک قم ایفا میکنند.
هدفگذاری برای افتتاح تا پایان ۱۴۰۷
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم در پایان به برنامهریزی دقیق انجامشده در فاز دوم اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشرفتهای فعلی و حمایتهای مدیریت شهری، شورای شهر و نمایندگان مجلس، اتصال ریلی بین میدان مطهری (حرم مطهر) تا مسجد مقدس جمکران تا پایان سال ۱۴۰۷ محقق خواهد شد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.