مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
به گزارش شهر نیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف نتایج مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهر قم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجامشده در ابتدای سال گذشته توسط مشاوری معتبر برای معاونت حملونقل شهرداری، شهر قم برای رفع مشکلات ترافیکی خود به احداث چهار خط حملونقل انبوه نیاز دارد.
وی افزود: این مطالعات، که جدیدترین بررسی در حوزه حملونقل شهر قم به شمار میرود، پیشبینی کرده است که دو خط از این چهار خط بهصورت ریلی (مترو) و دو خط دیگر بهصورت بیآرتی (اتوبوسهای تندرو) اجرا شود.
جزئیات خطوط ریلی پیشنهادی
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به جزئیات خطوط ریلی گفت: خط یک مترو، محور شرق به غرب شهر را پوشش میدهد و فاز اول آن هماکنون آماده بهرهبرداری است و خط دو مترو از شهرک پردیسان آغاز شده و با عبور از خیابان امام خمینی(ره) به شهرک شکوهیه امتداد خواهد یافت.
وی تأکید کرد: اجرای این چهار خط حملونقل انبوه تا افق چشمانداز ۱۴۱۵ برای حل معضل ترافیک شهر قم و بهبود کیفیت تردد شهروندان ضروری است.
انگشتباف همچنین از عزم جدی شهرداری برای تحقق این طرحها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادهای مختلف، این پروژهها در بازه زمانی تعیینشده به بهرهبرداری برسد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.