مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
به گزارش شهر نیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف نتایج مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهر قم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجامشده در ابتدای سال گذشته توسط مشاوری معتبر برای معاونت حملونقل شهرداری، شهر قم برای رفع مشکلات ترافیکی خود به احداث چهار خط حملونقل انبوه نیاز دارد.
وی افزود: این مطالعات، که جدیدترین بررسی در حوزه حملونقل شهر قم به شمار میرود، پیشبینی کرده است که دو خط از این چهار خط بهصورت ریلی (مترو) و دو خط دیگر بهصورت بیآرتی (اتوبوسهای تندرو) اجرا شود.
جزئیات خطوط ریلی پیشنهادی
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به جزئیات خطوط ریلی گفت: خط یک مترو، محور شرق به غرب شهر را پوشش میدهد و فاز اول آن هماکنون آماده بهرهبرداری است و خط دو مترو از شهرک پردیسان آغاز شده و با عبور از خیابان امام خمینی(ره) به شهرک شکوهیه امتداد خواهد یافت.
وی تأکید کرد: اجرای این چهار خط حملونقل انبوه تا افق چشمانداز ۱۴۱۵ برای حل معضل ترافیک شهر قم و بهبود کیفیت تردد شهروندان ضروری است.
انگشتباف همچنین از عزم جدی شهرداری برای تحقق این طرحها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادهای مختلف، این پروژهها در بازه زمانی تعیینشده به بهرهبرداری برسد.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیریهای صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از انعقاد دو قرارداد داخلی و خارجی برای تأمین ناوگان موردنیاز خط یک متروی قم خبر داد و گفت: با این قراردادها، آینده ناوگان این خط برای دو دهه آینده تضمینشده است.