مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
به گزارش شهر نیوز به نقل از واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف نتایج مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهر قم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجامشده در ابتدای سال گذشته توسط مشاوری معتبر برای معاونت حملونقل شهرداری، شهر قم برای رفع مشکلات ترافیکی خود به احداث چهار خط حملونقل انبوه نیاز دارد.
وی افزود: این مطالعات، که جدیدترین بررسی در حوزه حملونقل شهر قم به شمار میرود، پیشبینی کرده است که دو خط از این چهار خط بهصورت ریلی (مترو) و دو خط دیگر بهصورت بیآرتی (اتوبوسهای تندرو) اجرا شود.
جزئیات خطوط ریلی پیشنهادی
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با اشاره به جزئیات خطوط ریلی گفت: خط یک مترو، محور شرق به غرب شهر را پوشش میدهد و فاز اول آن هماکنون آماده بهرهبرداری است و خط دو مترو از شهرک پردیسان آغاز شده و با عبور از خیابان امام خمینی(ره) به شهرک شکوهیه امتداد خواهد یافت.
وی تأکید کرد: اجرای این چهار خط حملونقل انبوه تا افق چشمانداز ۱۴۱۵ برای حل معضل ترافیک شهر قم و بهبود کیفیت تردد شهروندان ضروری است.
انگشتباف همچنین از عزم جدی شهرداری برای تحقق این طرحها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادهای مختلف، این پروژهها در بازه زمانی تعیینشده به بهرهبرداری برسد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.