مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
به گزارش واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف در تشریح روند اجرایی پروژه خط یک مترو قم اظهار داشت: قرارداد اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۰ منعقد شد، اما به دلیل همپوشانی با پروژه مونوریل و تخصیص اعتبارات به آن طرح، تا سال ۱۳۹۳ شاهد اقدام مهمی نبودیم.
به گفته مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، عملیات اجرایی این پروژه ۱۴.۸ کیلومتری از جاده جعفریه تا جمکران، از سال ۱۳۹۳ با حضور دستگاه حفار آغاز شد.
وی با اشاره به مشکلات مالی و تحریمها خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶، شورای عالی فنی کشور پروژه را به دو فاز تقسیم کرد که شامل فاز نخست از جاده جعفریه تا میدان مطهری به طول ۶ کیلومتر و ۶ ایستگاه و فاز دوم از میدان شهید مطهری تا جمکران به طول ۸.۸ کیلومتر و ۸ ایستگاه میشود.
انگشت باف با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، اذعان کرد: خطوط این فاز از حدود یک سال و نیم پیش برقدار شده و تنها کارهای جزئی در دپو و محوطه باقیمانده است.
وی به وضعیت ایستگاههای فاز اول اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو ایستگاه مطهری و کشاورز با پیشرفت 100 درصدی و تجهیزات کامل شامل پلهبرقی و آسانسور آماده خدمترسانی هستند.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم اضافه کرد: طبق تصمیم جدید در راستای رویکرد مردمی، ایستگاه معصومیه که بین این دو ایستگاه قرار دارد، در پنج تا شش ماه آینده آماده راهاندازی خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: با سه ایستگاه مسافری (مطهری، معصومیه و کشاورز) امکان آغاز مسافرگیری فراهم میشود و در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.