مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
به گزارش واحد خبر سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف در تشریح روند اجرایی پروژه خط یک مترو قم اظهار داشت: قرارداد اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۰ منعقد شد، اما به دلیل همپوشانی با پروژه مونوریل و تخصیص اعتبارات به آن طرح، تا سال ۱۳۹۳ شاهد اقدام مهمی نبودیم.
به گفته مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، عملیات اجرایی این پروژه ۱۴.۸ کیلومتری از جاده جعفریه تا جمکران، از سال ۱۳۹۳ با حضور دستگاه حفار آغاز شد.
وی با اشاره به مشکلات مالی و تحریمها خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶، شورای عالی فنی کشور پروژه را به دو فاز تقسیم کرد که شامل فاز نخست از جاده جعفریه تا میدان مطهری به طول ۶ کیلومتر و ۶ ایستگاه و فاز دوم از میدان شهید مطهری تا جمکران به طول ۸.۸ کیلومتر و ۸ ایستگاه میشود.
انگشت باف با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، اذعان کرد: خطوط این فاز از حدود یک سال و نیم پیش برقدار شده و تنها کارهای جزئی در دپو و محوطه باقیمانده است.
وی به وضعیت ایستگاههای فاز اول اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو ایستگاه مطهری و کشاورز با پیشرفت 100 درصدی و تجهیزات کامل شامل پلهبرقی و آسانسور آماده خدمترسانی هستند.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم اضافه کرد: طبق تصمیم جدید در راستای رویکرد مردمی، ایستگاه معصومیه که بین این دو ایستگاه قرار دارد، در پنج تا شش ماه آینده آماده راهاندازی خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: با سه ایستگاه مسافری (مطهری، معصومیه و کشاورز) امکان آغاز مسافرگیری فراهم میشود و در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.