ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

21 مهر 1404

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.

image

به گزارش شهرنیوز، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از فاز نخست خط اول مترو قم، کوروش امیدی‌پور، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، با اشاره به پیشرفت‌های این پروژه اظهار کرد: خط اول مترو قم پیشرفت قابل قبولی داشته و اکنون خط به‌صورت کامل برقدار شده و در انتظار دریافت واگن‌ها از دو مسیر، شامل شرکت داخلی و قرارداد با شرکت چینی «پوژن» است.

 

وی با اشاره به ساختار فنی پروژه افزود: فاز نخست خط اول مترو قم حدود ۱۵ کیلومتر است و شامل دو بخش می‌شود؛ بخش اول این خط، ایستگاه دپو جعفرآباد را به حرم حضرت معصومه(س) متصل می‌کند و بخش دوم، امتداد آن از حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران است.

 

امیدی‌پور درباره منابع مالی پروژه توضیح داد: تاکنون حدود ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت به این پروژه تزریق شده است. همچنین از ابتدای اجرای پروژه تاکنون، ۷۱۸ میلیارد تومان منابع نقدی از برنامه چهارم توسعه به پروژه اختصاص یافته است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر منابع دولتی، شهرداری قم نیز تاکنون بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود را در اجرای این پروژه هزینه کرده است که نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری در پیشبرد مترو قم است.

 

معاون امور شهرداری‌های وزارت کشور با اشاره به وضعیت فاز دوم خط اول مترو گفت: بخش باقیمانده این فاز به طول ۹ کیلومتر است که اتصال حرم مطهر تا مسجد جمکران را شامل می‌شود و برای تکمیل آن، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

امیدی‌پور در خصوص خط دوم مترو قم نیز بیان کرد: این خط ۲۸ کیلومتر طول دارد و قرارداد اجرایی آن به‌تازگی منعقد شده است. دو دستگاه حفاری (TBM) وارد قم شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود عملیات حفاری در ماه‌های آینده آغاز شود. برآورد فعلی نشان می‌دهد برای تکمیل ۲۱ ایستگاه این خط، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

وی با تأکید بر مشکل تأمین واگن اظهار کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر، موضوع واگن است؛ خط آماده بهره‌برداری است، اما واگن در اختیار نداریم. در قرارداد وزارت کشور با شرکت پوژن چین برای ۳۱۵ واگن مربوط به شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز، برای قم نیز با افزودن ۲۵ درصد مازاد، مقرر شد حدود ۵۰ واگن تأمین شود.

 

امیدی‌پور در پایان گفت: برای این ۲۵ درصد مازاد، باید حدود ۶۷ میلیون یورو پرداخت شود که ۲۰ درصد آن معادل ۱۴ میلیون یورو باید به‌عنوان پیش‌پرداخت تأمین شود. بخش زیادی از این مبلغ تأمین شده و شهرداری قم نیز در حال تأمین بخش باقیمانده است. تنها مشکل موجود، ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که امیدواریم با پیگیری کمیسیون عمران مجلس این مانع هر چه سریع‌تر برطرف شود تا واگن‌ها به‌تدریج وارد کشور و تحویل پروژه شوند.

تگ ها :
آخرین اخبار

اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.