رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
به گزارش شهرنیوز، محمد حسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، در برنامه پرونده ویژه سیمای نور اظهار کرد: فارغ از اینکه بعضی از تصمیمگیران امروز در جایگاه منتقد قرار گرفتهاند، باید بپذیریم که پروژه مونوریل از ابتدا حرکت اشتباهی بود.
وی افزود: برای حل این معضل از افرادی که ذهن باز و قابلیت ایدهپردازی دارند، استفاده کردهایم تا راهکارهای مناسبی ارائه شود.
دهناد با اشاره به ظرفیت پارکسوار شمالی گفت: میتوان در مجاورت مسیر مونوریل طرحهایی با توجیه اقتصادی و کریدور ارتباطی با پروژه مترو ایجاد کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم تاکید کرد: هدف ما ایجاد تقاضای سفر برای پروژه مونوریل است تا این سیستم حمل و نقل بتواند به درستی فعالیت کند.
وی به طرح جامع حمل و نقل شهری قم اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت شهری باید کاربریهایی تعریف کند که جاذب جمعیت باشد و هابهای گردشگری، فرهنگی، تفریحی و آموزشی ایجاد کند.
دهناد جذب سرمایهگذار و توجیه اقتصادی را راهکار اصلی تکمیل پروژه مونوریل دانست و گفت: شهرداری عزم خود را برای حل معضل مونوریل جزم کرده است.
وی افزود: در کریدور مونوریل با چالشهایی مثل کمبود تقاضای سفر، استقبال پایین از این شیوه حمل و نقل و نبود جمعیت شاغل در اطراف مسیر مواجهیم؛ همچنین کاربریهای مولد سفر نیز در این منطقه وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در پایان یادآور شد: پروژه مونوریل در دولت شهید رییسی به صورت ویژه دنبال میشد، چرا که حوزه شهری قم به تنهایی توانایی حل معضل را ندارد، اما رویکرد دولت جدید نسبت به این موضوع متفاوت است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.