ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

28 مهر 1404

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.

image

به گزارش شهرنیوز، محمد حسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، در برنامه پرونده ویژه سیمای نور اظهار کرد: فارغ از اینکه بعضی از تصمیم‌گیران امروز در جایگاه منتقد قرار گرفته‌اند، باید بپذیریم که پروژه مونوریل از ابتدا حرکت اشتباهی بود.

 

وی افزود: برای حل این معضل از افرادی که ذهن باز و قابلیت ایده‌پردازی دارند، استفاده کرده‌ایم تا راهکارهای مناسبی ارائه شود.

 

دهناد با اشاره به ظرفیت پارک‌سوار شمالی گفت: می‌توان در مجاورت مسیر مونوریل طرح‌هایی با توجیه اقتصادی و کریدور ارتباطی با پروژه مترو ایجاد کرد.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم تاکید کرد: هدف ما ایجاد تقاضای سفر برای پروژه مونوریل است تا این سیستم حمل و نقل بتواند به درستی فعالیت کند.

 

وی به طرح جامع حمل و نقل شهری قم اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت شهری باید کاربری‌هایی تعریف کند که جاذب جمعیت باشد و هاب‌های گردشگری، فرهنگی، تفریحی و آموزشی ایجاد کند.

 

دهناد جذب سرمایه‌گذار و توجیه اقتصادی را راهکار اصلی تکمیل پروژه مونوریل دانست و گفت: شهرداری عزم خود را برای حل معضل مونوریل جزم کرده است.

 

وی افزود: در کریدور مونوریل با چالش‌هایی مثل کمبود تقاضای سفر، استقبال پایین از این شیوه حمل و نقل و نبود جمعیت شاغل در اطراف مسیر مواجهیم؛ همچنین کاربری‌های مولد سفر نیز در این منطقه وجود ندارد.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در پایان یادآور شد: پروژه مونوریل در دولت شهید رییسی به صورت ویژه دنبال می‌شد، چرا که حوزه شهری قم به تنهایی توانایی حل معضل را ندارد، اما رویکرد دولت جدید نسبت به این موضوع متفاوت است.

تگ ها :
آخرین اخبار

بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.