دادستان شهر مقدس قم طی بازدیدی از مترو قم، از پیشرفتهای حاصل شده در این پروژه ابراز خرسندی نمود. (تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۰/۱۳)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غریب به اتفاق معاونانش با حضور در ایستگاه میدان شهید مطهری در جریان آخرین وضعیت مترو قم قرار گرفت.
در این بازدید که ابراهیمی مدیرکل حقوقی شهرداری قم و شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم حضور داشتند، سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم ضمن خیر مقدم و تشکر از امعان نظر دادستان قم و همراهان به پروژه ملی متروی قم، با ارائه گزارشی از بدو ساخت تا کنون صعوبت کار در اعماق زمین را تشریح نموده و با اشاره به رعایت بالاترین حدّ ایمنی در اجرای پروژه از کمترین آسیب و مزاحمت و عدم ایجاد اختلال در زندگی روزمره شهروندان سخن گفت.
محمدرضا انگشت باف در ادامه ضمن اعلام خبر انعقاد قرارداد ۵۵ دستگاه واگن توسط وزارت کشور در ماه اخیر از بومی سازی بخش عمدهای از تجهیزات مورد استفاده در پروژه مترو قم برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و آن را موجب کاهش خروج ارز از کشور و گام بزرگی به سمت خودکفایی و به حداقل رساندن واردات در زمینه صنعت ریلی کشور دانست.
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غریب ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران مترو، انجام پروژه های مهم و بزرگ را در این سطح توسط جوانان و متخصصان ایران اسلامی، باعث امیدواری و غرور ملی در بین آحاد جامعه مخصوصاً قشر جوان دانست.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.