دادستان شهر مقدس قم طی بازدیدی از مترو قم، از پیشرفتهای حاصل شده در این پروژه ابراز خرسندی نمود. (تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۱۰/۱۳)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غریب به اتفاق معاونانش با حضور در ایستگاه میدان شهید مطهری در جریان آخرین وضعیت مترو قم قرار گرفت.
در این بازدید که ابراهیمی مدیرکل حقوقی شهرداری قم و شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم حضور داشتند، سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم ضمن خیر مقدم و تشکر از امعان نظر دادستان قم و همراهان به پروژه ملی متروی قم، با ارائه گزارشی از بدو ساخت تا کنون صعوبت کار در اعماق زمین را تشریح نموده و با اشاره به رعایت بالاترین حدّ ایمنی در اجرای پروژه از کمترین آسیب و مزاحمت و عدم ایجاد اختلال در زندگی روزمره شهروندان سخن گفت.
محمدرضا انگشت باف در ادامه ضمن اعلام خبر انعقاد قرارداد ۵۵ دستگاه واگن توسط وزارت کشور در ماه اخیر از بومی سازی بخش عمدهای از تجهیزات مورد استفاده در پروژه مترو قم برای اولین بار در سطح کشور خبر داد و آن را موجب کاهش خروج ارز از کشور و گام بزرگی به سمت خودکفایی و به حداقل رساندن واردات در زمینه صنعت ریلی کشور دانست.
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غریب ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران مترو، انجام پروژه های مهم و بزرگ را در این سطح توسط جوانان و متخصصان ایران اسلامی، باعث امیدواری و غرور ملی در بین آحاد جامعه مخصوصاً قشر جوان دانست.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.