بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، کوروش امیدیپور معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و نماینده وزارت کشور، از پروژه خط یک مترو قم بازدید و آخرین وضعیت آن را بررسی کرد. این جلسه پس از بازدید از فاز اول و دوم خط یک مترو قم تشکیل شد و مسائل و چالشهای پیشروی این پروژه ملی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این نشست، موضوع تأمین اعتبار به عنوان یکی از چالشهای اصلی پروژه مورد تأکید قرار گرفت و اهمیت رفع موانع مالی برای پیشبرد کار مورد توجه قرار گرفت. امیدیپور با اشاره به پیگیریهای مستمر این موضوع در هفتههای اخیر، اعلام کرد که پرونده مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است تا روند جذب و تخصیص اعتبارات تسریع شود.
وی همچنین از تلاشهای دستاندرکاران پروژه و بومیسازی صنعت ریلی در شهر مقدس قم تقدیر کرد و پیشرفت مترو قم را در شرایط فعلی بسیار مطلوب و مثالزدنی توصیف نمود. این تأکید نشاندهنده توجه ویژه به توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی در قم است.
مجید انگشتباف مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه مترو در خطوط اول و دوم ارائه داد.
وی با اشاره به ظرفیت ساخت واگن داخل کشور تأکید کرد: شهردار قم توجه ویژهای به استفاده از ظرفیت داخلی برای خرید واگنها دارد و در این زمینه اقدامات مهمی در دست اجراست.
به گفته وی، علاوه بر قرارداد با شرکت خارجی، قراردادی نیز با شرکت واگنسازی استان مرکزی در حال پیگیری است و امید میرود تا پایان سال جاری یک رام قطار به شهر قم تحویل داده شود. این اقدامات بخشی از تلاشها برای تقویت صنعت ریلی داخلی و تسریع در اجرای پروژههای حملونقل شهری است.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.