بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، کوروش امیدیپور معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و نماینده وزارت کشور، از پروژه خط یک مترو قم بازدید و آخرین وضعیت آن را بررسی کرد. این جلسه پس از بازدید از فاز اول و دوم خط یک مترو قم تشکیل شد و مسائل و چالشهای پیشروی این پروژه ملی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در این نشست، موضوع تأمین اعتبار به عنوان یکی از چالشهای اصلی پروژه مورد تأکید قرار گرفت و اهمیت رفع موانع مالی برای پیشبرد کار مورد توجه قرار گرفت. امیدیپور با اشاره به پیگیریهای مستمر این موضوع در هفتههای اخیر، اعلام کرد که پرونده مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارجاع شده است تا روند جذب و تخصیص اعتبارات تسریع شود.
وی همچنین از تلاشهای دستاندرکاران پروژه و بومیسازی صنعت ریلی در شهر مقدس قم تقدیر کرد و پیشرفت مترو قم را در شرایط فعلی بسیار مطلوب و مثالزدنی توصیف نمود. این تأکید نشاندهنده توجه ویژه به توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی در قم است.
مجید انگشتباف مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه مترو در خطوط اول و دوم ارائه داد.
وی با اشاره به ظرفیت ساخت واگن داخل کشور تأکید کرد: شهردار قم توجه ویژهای به استفاده از ظرفیت داخلی برای خرید واگنها دارد و در این زمینه اقدامات مهمی در دست اجراست.
به گفته وی، علاوه بر قرارداد با شرکت پوژن چین، قراردادی نیز با شرکت واگنسازی استان مرکزی در حال پیگیری است و امید میرود تا پایان سال جاری یک رام قطار به شهر قم تحویل داده شود. این اقدامات بخشی از تلاشها برای تقویت صنعت ریلی داخلی و تسریع در اجرای پروژههای حملونقل شهری است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از مصوب شدن اجرای خط دو متروی شهر قم در شورای ترافیک کشور و برنامهریزی برای آغاز فاز نخست آن خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: با پیگیریهای صورت گرفته عملیات انتقال 3 دستگاه تی بی ام به قم برای حفاری خط دوم مترو آغاز شده است.