رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم از پروژه مترو قم بازدید نمود. (تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۸/۲۸)
به گزارش واحد خبر سازمان قطارشهری شهرداری قم، در بازدیدی که روز شنبه مورخ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ توسط رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم انجام گرفت، سرپرست سازمان قطار شهری قم آخرین وضعیت پیشرفت پروژه را تشریح نمود.
محمدرضا انگشت باف، جذب سرمایه های داخلی و خارجی در جهت تأمین منابع مالی و همچنین تأمین ناوگان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی را از جمله مواردی بر شمرد که میتواند در جهت تکمیل و پیشرفت این پروژه ملی تأثیر گذار باشد.
حمید مکارم ، در جریان این بازدید از پیشرفت های انجام شده در فاز اول خط ۱ مترو قم ابراز خرسندی نمود و استفاده از برخی ظرفیت های تولید داخلی در مترو قم را برای اولین بار در سطح کشور نشانه توانایی جوانان کشور در همه زمینه های ساخت، تولید و نوآوری دانست.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم، هر گونه حمایت از طریق دیپلماسی در جهت پیشبرد و توسعه حمل و نقل عمومی علی الخصوص حمل و نقل ریلی را جزو برنامه های وزارت امور خارجه دانسته، و بر ایجاد فرصت های همکاری در این زمینه با سایر کشورها تأکید نمود.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.