مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
به گزارش شهرنیوز، در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی وزیر کشور از پروژه مترو قم، محمدرضا انگشتباف، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم اظهار کرد: با توجه به تأکیدات دکتر عظیمی، شهردار قم، پیگیریهایی انجام شد تا علاوه بر قرارداد موجود با طرف چینی، قرارداد جدیدی با شرکت واگنسازی اراک نیز منعقد شود.
وی ادامه داد: بر اساس توافق صورتگرفته، مقرر شده است تا دهه فجر امسال، یک رام قطار از سوی شرکت واگنسازی اراک به شهرداری قم تحویل داده شود. در صورتی که این تحویل طبق زمانبندی انجام شود، قرارداد تأمین دو رام قطار دیگر نیز بهصورت خودکار فعال خواهد شد.
انگشتباف با اشاره به برنامهریزی برای بهرهبرداری آزمایشی از مترو گفت: پیشبینی میکنیم از اوایل سال آینده، مسافرگیری آزمایشی با یک رام قطار آغاز شود. فاز اول خط یک مترو قم، از دپوی جعفرآباد تا میدان شهید مطهری، بهطور کامل برقدار و آماده بهرهبرداری است.
وی درباره جزئیات فاز دوم خط اول مترو نیز توضیح داد: این فاز از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد، شامل سه ایستگاه مسافری به طول ۹ کیلومتر است و برای تکمیل آن تا سال ۱۴۰۷، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: فاز دوم خط یک که از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران را شامل میشود، بیشتر مورد استفاده زائران و مسافران خواهد بود. با این حال، در تأمین منابع مالی پروژه مترو با مشکلات جدی مواجه هستیم و انتظار داریم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حمایت بیشتری از توسعه مترو قم داشته باشد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.