نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
به گزارش شهرنیوز به نقل از روابط عمومی شورای شهر مقدس قم، دکتر حسین صابری ازورود دو دستگاه جدید برای آغاز عملیات حفاری خط دو متروی قم خبرداد و بیان کرد: با ورود دو دستگاه حفار تونل (TBM) به شهر، فاز اجرایی پروژه مترو وارد مرحله جدیدی شده است و با رفع تأخیرها، انتظار میرود روند پیشرفت کار شتاب بگیرد.
وی افزود: از محل مصوبه شورای شهر و پیگیریهای انجام شده، انتشار اوراق مشارکت به میزان ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال برای تأمین بخشی از هزینههای توسعه حمل و نقل ریلی به تصویب رسیده است و امیدواریم این منابع مالی بتواند تأثیر شگرفی در تحرک پروژه داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم همچنین تصریح کرد: با آغاز اسکان مردم در شهرک شهید رئیسی و ۲۷ هکتاری در پردیسان کارکرد مترو در این منطقه بسیار با اهمیت خواهد بود و باید در تخصیص بودجه و نظارت بر قراردادها دقت ویژهای شود تا منابع عمومی به صورت مؤثر و بدون اتلاف به پروژه منتقل گردد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری شهرداری، شورای شهر، مجموعه قطار شهری و ظرفیت اوراق مشارکت، بتوان شاهد بهرهبرداری بخشی از خط دو مترو در افق زمانی پیشبینی شده بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.