سازمان قطار شهری قم پس جلب نظر دستگاه ها و نهادهای استانی و نیز با کمک شایان شورای محترم اسلامی شهر و شهرداری مرکز موفق به انتشار 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط A مترو قم با عاملیت بانک شهر گشت.
سازمان قطار شهری قم پس از پیگیری ها و رایزنی های متعدد و جلب نظر دستگاه ها و نهادهای استانی و نیز با کمک شایان شورای محترم اسلامی شهر و شهرداری مرکز موفق به انتشار 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط A مترو قم با عاملیت بانک شهر گشت. اوراق مشاركت، اوراق بهادار با نام يا بينامي است كه به موجب قانون نحوه انتشار اوراق مشاركت با مجوز قانون خاص يا مجوز بانك مركزي، براي تأمين بخشي از منابع مالي مورد نياز جهت ايجاد، تكميل و توسعه طرحهاي سودآور توليدي، ساختماني و خدماتي شامل منابع مالي لازم براي تهيه مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي توسط دولت، شركتهاي دولتي، شهرداريها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و مؤسسات عامالمنفعه و شركتهاي وابسته به دستگاههاي مذكور، شركتهاي سهامي عام و خاص و شركتهاي تعاوني منتشر ميشود و به سرمايهگذاراني كه قصد مشاركت در اجراي طرحهاي ياد شده را دارند از طريق عرضه عمومي واگذار ميگردد. در همین راستا مجوزات استانی بابت انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 3300 میلیارد ریال اخذ گردید و سپس با ارسال مدارک به وزارت کشور و پیگیری مکاتبات بین آن وزارتخانه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی و اخذ تضمین بازپرداخت 50 درصد از اصل و سود اوراق از وزارت اقتصاد، آن پروژه به بانک مرکزی معرفی شد و در بانک مرکزی نیز پس از ارایه طرح توجیهی و به موازات انتخاب بانک عامل جهت انتشار اوراق و اخذ مصوبات و تأییدیه های داخلی آن بانک در نهایت تاریخ انتشار اوراق (مورخ 21/12/93) از طرف آن بانک برای سازمان قطار شهری قم مشخص گردید. عرضه اوراق در دو مرحله صورت پذیرفت که در مرحله اول سازمان توسعه و عمران 10 میلیارد ریال از اوراق مذکور را خریداری کرد و در مرحله دوم مورخ 14/4/94 مابقی آن اوراق توسط سندیکای شرکت های تأمین سرمایه خریداری شد. لازم به ذکر است که این اوراق غیر قابل باز خرید قبل از تاریخ سررسید و با سود 21% و مقاطع پرداخت سود 3 ماهه و با دوره مشارکت 4 ساله عرضه گشت و ناشر اصلی آن شهرداری قم می باشد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: افزایش طول مسیر و تعداد ایستگاه های خط B متروقم پس از بررسی توسط مشاور و موافقت مراجع بالا دستی قطعی می باشد.
معاون مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری شهرداری قم: پیشرفت احداث خط 1 مترو قم در مقایسه با سایر خطوط قطار شهری کشور نسبتاً قابل قبول و متناسب با تخصیص اعتبارات دولتی و ... می باشد.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری شهرداری قم: با استفاده از تجربه های شهرهای دیگر در ساخت و اجرای مترو و مدیریت هزینه ها، شاهد کاهش قابل توجه هزینه های اجرای تونل مکانیزه مترو قم بوده ایم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم وزارت کشور را متولی اصلی تأمین ناوگان موردنیاز مترو در کشور دانست و گفت: شهرداری قم بهمنظور تأمین ناوگان خط یک مترو قم تعامل همهجانبه و پیگیری مستمر از وزارت کشور را در دستور کار داشته و دارد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: دستگاه حفاری تونل مکانیزه (TBM) بر اساس مفاد قرارداد و نظر مشاور وقت در مالکیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) بوده و شهرداری مبلغ 6/4 میلیون یورو بابت تملک آن را پرداخت ننموده است.
مدیرعامل و مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری قم از ایستگاه میدان شهید مطهری مترو بازدید نمودند.
به میزبانی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان وزرات کشور، مشکلات و موانع راه اندازی فاز نخست مترو قم و همچنین توسعه به سمت مسجد مقدس جمکران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مترو قم به عنوان یکی از نمادهای مهم فعالیت جهادی و انقلابی در شرایط تحریم کشور برای اثبات خودباوری و تکیه بر توان داخلی می باشد.
انتشار فراخوان عمومی خرید خدمات مشاوره امکانسنجی ادامه طرح منوریل قم
جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با محوریت موضوعات مرتبط با پروژه های حمل و نقل ریلی شهر قم در محل سازمان قطار شهری قم برگزار گردید.