سازمان قطار شهری قم پس جلب نظر دستگاه ها و نهادهای استانی و نیز با کمک شایان شورای محترم اسلامی شهر و شهرداری مرکز موفق به انتشار 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط A مترو قم با عاملیت بانک شهر گشت.
سازمان قطار شهری قم پس از پیگیری ها و رایزنی های متعدد و جلب نظر دستگاه ها و نهادهای استانی و نیز با کمک شایان شورای محترم اسلامی شهر و شهرداری مرکز موفق به انتشار 3300 میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط A مترو قم با عاملیت بانک شهر گشت. اوراق مشاركت، اوراق بهادار با نام يا بينامي است كه به موجب قانون نحوه انتشار اوراق مشاركت با مجوز قانون خاص يا مجوز بانك مركزي، براي تأمين بخشي از منابع مالي مورد نياز جهت ايجاد، تكميل و توسعه طرحهاي سودآور توليدي، ساختماني و خدماتي شامل منابع مالي لازم براي تهيه مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي توسط دولت، شركتهاي دولتي، شهرداريها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و مؤسسات عامالمنفعه و شركتهاي وابسته به دستگاههاي مذكور، شركتهاي سهامي عام و خاص و شركتهاي تعاوني منتشر ميشود و به سرمايهگذاراني كه قصد مشاركت در اجراي طرحهاي ياد شده را دارند از طريق عرضه عمومي واگذار ميگردد. در همین راستا مجوزات استانی بابت انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 3300 میلیارد ریال اخذ گردید و سپس با ارسال مدارک به وزارت کشور و پیگیری مکاتبات بین آن وزارتخانه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی و اخذ تضمین بازپرداخت 50 درصد از اصل و سود اوراق از وزارت اقتصاد، آن پروژه به بانک مرکزی معرفی شد و در بانک مرکزی نیز پس از ارایه طرح توجیهی و به موازات انتخاب بانک عامل جهت انتشار اوراق و اخذ مصوبات و تأییدیه های داخلی آن بانک در نهایت تاریخ انتشار اوراق (مورخ 21/12/93) از طرف آن بانک برای سازمان قطار شهری قم مشخص گردید. عرضه اوراق در دو مرحله صورت پذیرفت که در مرحله اول سازمان توسعه و عمران 10 میلیارد ریال از اوراق مذکور را خریداری کرد و در مرحله دوم مورخ 14/4/94 مابقی آن اوراق توسط سندیکای شرکت های تأمین سرمایه خریداری شد. لازم به ذکر است که این اوراق غیر قابل باز خرید قبل از تاریخ سررسید و با سود 21% و مقاطع پرداخت سود 3 ماهه و با دوره مشارکت 4 ساله عرضه گشت و ناشر اصلی آن شهرداری قم می باشد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.