مشکلات و موانع فنی و قراردادی راه اندازی پروژه مترو قم در نشست مشترک شهرداری قم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) مورد بررسی قرار گرفت.(تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، جلسه بررسی و رفع موانع فنی و قراردادی پروژه مترو قم با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، سردار هوش السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، دکتر دهناد رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم، مهندس درویشی مدیر عامل سازمان قطار شهری قم و جمعی از مدیران ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد.
سردار هوش السادات در این جلسه با اشاره به مشکلات فنی و قراردادی موجود در مسیر راه اندازی پروژه مترو قم خواستار برطرف نمودن موانع و مشکلات از طرف کارفرما شد.
دکتر سقائیان نژاد نیز در بخشی از این جلسه ضمن اعلام حمایت همه جانبه از راه اندازی مترو قم، این موضوع را هدف مشترک همه مدیران استانی دانسته و خواستار سرعت بخشیدن بیشتر پیمانکار به فعالیتهای پروژه شد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در سال ۱۳۹۰ از طریق برگزاری مناقصه به عنوان پیمانکار EPC پروژه مترو قم انتخاب شده که طراحی، ساخت، تأمین، نصب و راه اندازی تجهیزات و ناوگان، آموزش و بهره برداری یک ماهه و تعمیر و نگهداری یک ساله خط جزو این پیمان است.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.