ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم: مترو قم سالانه به هفت همت اعتبار نیازمند است

19 آذر 1404

امرالهی با تأکید بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی در خدمت‌رسانی به میلیون‌ها زائر در شهر قم گفت: مترو قم به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری به سالانه 7 همت بودجه جهت تکمیل خط اول و انجام خط دوم نیازمند است.

image

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح‌اله امرالهی، رئیس شورای اسلامی شهر قم، در دیدار با دکتر سیدمحمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر و هیئت همراه، با تأکید بر جایگاه ویژه قم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های زیارتی ایران و جهان اسلام، نقش زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را در مدیریت جمعیت زائران حیاتی دانست.

امرالهی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها زائر از نقاط مختلف کشور و کشورهای اسلامی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مشرف می‌شوند، افزود: این حجم وسیع از حضور زائران، مسئولیت سنگینی بر دوش مدیریت شهری قرار داده است و نشان می‌دهد که توسعه حمل‌ونقل ریلی، به‌ویژه تکمیل خطوط مترو، ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

وی با اشاره به اهمیت اتصال سریع و مستقیم مترو میان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران گفت: این اتصال، نه‌تنها یک طرح عمرانی، بلکه یک خدمت راهبردی به مردم قم و زائران بین‌المللی است و می‌تواند تردد در یکی از مهم‌ترین محورهای زیارتی کشور را متحول کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین با قدردانی از نقش بانک شهر در حمایت از پروژه‌های بزرگ شهری تصریح کرد: اجرای کامل خطوط اول و دوم مترو نیازمند تزریق سالانه هفت همت سرمایه است. انتظار داریم بانک شهر با بهره‌گیری از ابزارهایی چون اوراق مشارکت و تسهیلات کلان، همچون سال‌های گذشته بازوی توانمند مدیریت شهری در پیشبرد این پروژه‌ها باشد.

وی با اشار به خط اول مترو قم به طول ۱۵ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه گفت: تکمیل خط اول مترو در محدوده حرم مطهر تا جمکران به دلیل حضور گسترده زائران، از ضرورت‌های راهبردی مدیریت شهری قم است، این خط به بیش از ۲۰ همت برای تکمیل ایستگاه ها و تجهیزات نیازمند است و سالانه حداقل باید ۲ همت تزریق مالی این خط باشد.

امرالهی در ادامه با اشاره به رشد شتابان جمعیت در منطقه پردیسان و پیش‌بینی رسیدن جمعیت آن به بیش از ۴۰۰ هزار نفر در آینده نزدیک، تأکید کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی در این منطقه از اولویت ویژه است و خط دوم مترو به طول ۲۸ کیلومتر با بودجه ۸۰ همتی نیازمند تزریق سالانه حداقل ۵ همت است تا فرآیند ساخت و راه اندازی آن در زمان بندی مقرر انجام گردد.

تگ ها :
آخرین اخبار

آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه آزادسازی شد

مدیر منطقه شش شهرداری قم گفت: آخرین پلاک ایستگاه مترو معصومیه در منطقه شش شهرداری قم پس از تخریب و آزادسازی تحویل سازمان قطار شهری شد.


جسارت مدیریت شهری در آغاز خط دوم مترو ستودنی است

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم اقدام مجموعه مدیریت شهری برای آغاز عملیات اجرایی خط B مترو را خدمتی ماندگار به زائران و مجاوران دانست و گفت: این پروژه عظیم نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(س) است و جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.


بازدید پرشور مردم استان قم از ایستگاه مترو میدان مطهری و مطالبه راه اندازی واگن‌ها

مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راه‌اندازی سریع واگن‌ها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.


بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از متروی قم/حل برخی موانع مترو نیازمند دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.


پیگیری وزارت خارجه برای رفع گره‌های خارجی در تکمیل مترو قم

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفت‌های پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهره‌برداری، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.


بررسی آخرین وضعیت پروژه مترو قم در بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم

بازدید معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساخت‌های مترو، تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند آماده‌سازی برای آغاز بهره‌برداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.


پیشرفت چشمگیر تولید واگن‌های مترو قم با توان مهندسان ایرانی

در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگن‌های مترو این شهر در کارخانه «واگن‌پارس» خبر داد و بر تحقق برنامه‌های این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.


اتصال تونلی حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا یک ماه آینده

با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماه آینده، تونل‌های مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.


نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.