شهردار قم گفت: 28 اسفندماه با حمایتهای رئیس مجلس 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت به قم اختصاص یافت که رقم اول آن را شهرداری برای بازگشایی حساب خریداری کرده است.(تاریخ انتشار 1397/1/6)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دکتر سقائیاننژاد عصر امروز در دیدار مدیران شهری با آیتالله مکارم شیرازی، با بیان اینکه شهرداری برای سال 96 بودجه 2 هزار و200 میلیارد تومانی داشت اظهار کرد: در مقایسه با سالهای قبل تقریبا افزایش دو تا سه برابری بودجه را تجربه کردیم و خوشبختانه سهم زیادی از آن محقق شد.
وی با اشاره به عدم تخصیص کامل سهم شهرداریها از عوارض و مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداریها وابسته به مردم بودند در شرایط تحریم دچار مشکل نشدند، اما دولت در این شرایط با مشکل مواجه بود و تصور کرد شرایط شهرداریها خوب است و کمکم منابع مالی شهرداریها را کاهش داد.
شهردار قم با اشاره به قطع کمک دولت به حمل و نقل عمومی در شهرها خاطرنشان کرد: کمک دولت به احیای بافت فرسوده نیز قطع شد و قرار بود 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه برای قطارهای شهرداری پرداخت شود که این کار نیز صورت نگرفت.
سقائیاننژاد با تاکید بر اینکه شهرداریها خاکریزی در نظام هستند گفت: در شهرها جز شهرداری کسی کار عمرانی انجام نمیدهد و زیرساختهایی که باید توسط شهرداریها ایجاد میشد درحالی که دولت قبل از آن سودش را برده بود ارزش افزودهاش به جیب شهرداریها برای ایجاد خدمات نرفت.
وی با بیان اینکه دولت مجبور شده برای پرداخت حقوق بیش از هزار و 300 میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کند افزود: این شرایط سخت شهرداریها در پی تصمیمات نادرست در محدودسازی شهرداریها است.
شهردار قم گفت: قطار شهری قرار بود به شکل 50 درصد 50 درصد باشد و دولت در این بخش تعهدات خود را عمل نکرده و جرائم مرتبط با آن را شهرداری در حال پرداخت است.
وی گفت: برخی میگویند با توجه به این مسائل افزایش بودجه شهر قم عاقلانه نبوده اما ما باید توسعه شهر را داشته باشیم و خوشبختانه سال 95 بیش از 100 درصد بودجه تحقق یافت که امسال نیز این رقم بیش از 85 درصد بوده است.
سقائیاننژاد با تاکید بر اینکه شهرداری اکثر پروژههایی که در اختیار داشته به اتمام رسانده است افزود: برای نخستین بار در شهر قم بیش از 300 هزار تن توزیع آسفالت داشتیم که تنها تهران حدود 305 هزار تن توزیع آسفالت داشته در حالی که بودجه شهرداری تهران بیش از 18 هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به توسعه چشمگیر سرانههای فضای سبز در شهر قم اظهار کرد: در حوزه مدیریت پسماند شاهدیم که روزانه بیش از 700 تن تولید زباله داریم که 200 تن آن قابل بازیافت است و طی سال گذشته میزان تفکیک از مبدا را از یک تن به بیش از 70 تن رساندهایم.
شهردار قم با تاکید بر اینکه بودجه سال 97 شهرداری نزدیک به بودجه سال 96 است گفت: قرار است امسال فاز اول قطار شهری را به طول 5.2 کیلومتر به بهرهبرداری برسانیم که نیازمند 600 میلیارد تومان بودجه است و قلعه کامکار را به میدان مطهری متصل میکند.
وی اضافه کرد: 28 اسفندماه با حمایتهای رئیس مجلس 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت به قم اختصاص یافت که رقم اول آن را شهرداری برای بازگشایی حساب خریداری کرده است.
سقائیاننژاد بیان کرد: همچنین 200 میلیارد تومان نیز از محل منابع دولتی و شهرداری تامین خواهد داشت و 500 میلیارد تامین میشود که میتوانیم با آن پروژه را تکمیل کنیم.
وی به پروژه نیمه کاره بلوار عماریاسر اشاره کرد و گفت: امسال 80 میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص دادهایم.
شهردار قم اجرای پروژه اتصال بلوار سمیه به خیابان آذر را مورد توجه قرار داد و افزود: تملک فضای سبز اطراف مسجد چهارمردان، اجرای ایستگاههای مترو، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند، تکمیل رمپهای پارکینگ زائر، تکمیل تقاطع 9 دی، احداث تقاطع بلوار فردوسی و بلوار پیامبر اعظم، تقاطع غیرهمسطح بلوار کیوانفر و خیابان امام خمینی(ره)،توسعه ناوگان اتوبوس شهری، بازسازی اتوبوسهای شهری، اصلاح و بهسازی ورودیهای شهر از جمله پروژههای شهر در سال 97 است.
وی برنامه شهرداری برای مکانیزاسیون پلهای عابر پیاده را مورد توجه قرار داد و افزود: باغ پرندگان در مرحله تکمیل است و تابستان به بهرهبرداری خواهد رسید.
سقائیاننژاد با اشاره به برنامه شهرداری برای اجرای پروژه گردشگری حدفاصل باغ پرندگان تا کوه دو برادران تصریح کرد: این محدوده هزار هکتاری شامل پروژههای ترکیبی گردشگری تفریحی خواهد بود.
وی گفت: برای توسعه فضای سبز تخصیص پساب گرفته شده که مجوز حفر چاه نیز داشتیم که به زودی 13 حلقه چاه جدید برای کاهش برداشت از آب شرب اجرا خواهد شد.
شهردار قم بر انسجام و وحدت مجموعه مدیریت شهری در قم تاکید کرد و افزود: سرمایه اصلی ما وحدت و انسجامی است که در مجموعه شهرداری و استان شکل گرفته و سعی داریم در چارچوب اصول برای خدمت به مردم گام برداریم.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.