شهردار قم از قطعی شدن تخصیص ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی به شهرداری قم برای پروژه قطار شهری و حملونقل عمومی خبر داد.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد در گفتوگو با خبرنگاران از اختصاص قطعی ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پروژههای شهرداری قم در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ خبر داد و اظهار کرد: با پیگیریهای انجامشده و مجوز نهایی انتشار اوراق در سال آینده از سوی بانک مرکزی صادر شده است.
وی مصارف این اوراق را در پروژههای قطار شهری و ناوگان حملونقل عمومی شهر قم دانست و افزود: ۱۹ هزار میلیارد ریال از این اوراق اختصاص به تکمیل پروژههای قطار شهری بهویژه تکمیل خط یک خواهد داشت و مبلغ 4 هزار میلیارد ریال نیز برای خرید ناوگان حملونقل عمومی اختصاص خواهد یافت.
شهردار قم مهمترین اولویتهای مترو قم را تأمین ناوگان مورد نیاز برای راهاندازی فاز نخست خط یک مترو قم و تکمیل فاز دوم این خط دانست و تصریح کرد: با تأمین مالی پروژه و اختصاص سهم شهرداری قم در کنار سهم اوراق مشارکت، طبق برنامه زمانبندی انجام بخشهای مختلف این پروژه بزرگ در حال انجام است و سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.
سقائیاننژاد تأمین ناوگان جدید اتوبوسرانی را از دیگر رویکردهای شهرداری در حوزه حملونقل عمومی دانست و عنوان کرد: با توجه به عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر قم با کمتر از سه سال، امیدواریم بتوانیم با خرید ناوگان جدید و ورود آن به خطوط شهر قم، نیازهای شهروندان در زمینه حملونقل عمومی را نیز بهبود ببخشیم.
وی تداوم حرکت مجموعه شهرداری قم در حوزه نرمافزاری را از دیگر برنامههای شهرداری قم در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد زمینههای تسهیل شهروندان در استفاده خدمات حملونقل عمومی و برنامهریزی برای استفاده در کمترین زمان از اقداماتی است که اتوبوسرانی قم را در سطح کشور مطرح و الگو ساخته است.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.