شهردار قم از قطعی شدن تخصیص ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی به شهرداری قم برای پروژه قطار شهری و حملونقل عمومی خبر داد.
به گزارش شهرنیوز، سید مرتضی سقائیاننژاد در گفتوگو با خبرنگاران از اختصاص قطعی ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای پروژههای شهرداری قم در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ خبر داد و اظهار کرد: با پیگیریهای انجامشده و مجوز نهایی انتشار اوراق در سال آینده از سوی بانک مرکزی صادر شده است.
وی مصارف این اوراق را در پروژههای قطار شهری و ناوگان حملونقل عمومی شهر قم دانست و افزود: ۱۹ هزار میلیارد ریال از این اوراق اختصاص به تکمیل پروژههای قطار شهری بهویژه تکمیل خط یک خواهد داشت و مبلغ 4 هزار میلیارد ریال نیز برای خرید ناوگان حملونقل عمومی اختصاص خواهد یافت.
شهردار قم مهمترین اولویتهای مترو قم را تأمین ناوگان مورد نیاز برای راهاندازی فاز نخست خط یک مترو قم و تکمیل فاز دوم این خط دانست و تصریح کرد: با تأمین مالی پروژه و اختصاص سهم شهرداری قم در کنار سهم اوراق مشارکت، طبق برنامه زمانبندی انجام بخشهای مختلف این پروژه بزرگ در حال انجام است و سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.
سقائیاننژاد تأمین ناوگان جدید اتوبوسرانی را از دیگر رویکردهای شهرداری در حوزه حملونقل عمومی دانست و عنوان کرد: با توجه به عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر قم با کمتر از سه سال، امیدواریم بتوانیم با خرید ناوگان جدید و ورود آن به خطوط شهر قم، نیازهای شهروندان در زمینه حملونقل عمومی را نیز بهبود ببخشیم.
وی تداوم حرکت مجموعه شهرداری قم در حوزه نرمافزاری را از دیگر برنامههای شهرداری قم در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد زمینههای تسهیل شهروندان در استفاده خدمات حملونقل عمومی و برنامهریزی برای استفاده در کمترین زمان از اقداماتی است که اتوبوسرانی قم را در سطح کشور مطرح و الگو ساخته است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.