استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
به گزارش شهرنیوز، اکبر بهنامجو شب گذشته در مصاحبه با شبکه استانی صدا و سیمای مرکز قم با اشاره به روند پیشرفت پروژه مترو قم اظهار کرد: فاز نخست خط مترو به طول ۶.۵ کیلومتر از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه بهطور کامل اجرا شده و اکنون تنها در انتظار تأمین واگن برای بهرهبرداری رسمی است.
وی با بیان اینکه شهردار جدید قم و تیم عمرانی استان پیگیر خرید واگنهای تولید داخل هستند، افزود: چهارشنبه این هفته بازدیدی از یکی از کارخانههای تولید واگن انجام خواهد شد و در صورت تأیید کیفیت، روند نهایی خرید آغاز میشود.
استاندار قم توسعه حملونقل ریلی درونشهری را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: فاز دوم مترو قم که تا مسجد مقدس جمکران ادامه پیدا میکند، طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.
بهنامجو با اشاره به فاز سوم مترو، تصریح کرد: این فاز مرکز شهر را به منطقه پردیسان متصل میکند که جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر دارد، با توجه به نیاز بالای این منطقه به حملونقل ریلی، تأمین منابع مالی برای اجرای این طرح در اولویت قرار گرفته است.
وی به وضعیت پروژه مونوریل قم اشاره و تاکید کرد: هرچند این پروژه از ابتدا توجیه اقتصادی کافی نداشته است، اما حذف آن در دستور کار نیست؛ اکنون در حال بررسی راهکارهای کارشناسیشده برای بهینهسازی و احیای این پروژه نیمهتمام هستیم.
استاندار قم مسیر فعلی مونوریل را غیرکارشناسی دانست و عنوان کرد: در صورت تغییر مسیر از پردیسان به سمت حرم مطهر، توجیه اقتصادی آن بهشکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و هدف ما تکمیل این پروژه با اصلاحات منطقی و علمی است.
بهنامجو با تأکید بر اهمیت جایگاه قم در میان شهرهای مذهبی کشور خاطرنشان کرد: این شهر نیازمند زیرساختهای مدرن حملونقل است تا پاسخگوی جمعیت روبهرشد و حجم بالای زائران باشد و بتواند خدماتی درخور به شهروندان و مسافران ارائه دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.