استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
به گزارش شهرنیوز، اکبر بهنامجو شب گذشته در مصاحبه با شبکه استانی صدا و سیمای مرکز قم با اشاره به روند پیشرفت پروژه مترو قم اظهار کرد: فاز نخست خط مترو به طول ۶.۵ کیلومتر از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه بهطور کامل اجرا شده و اکنون تنها در انتظار تأمین واگن برای بهرهبرداری رسمی است.
وی با بیان اینکه شهردار جدید قم و تیم عمرانی استان پیگیر خرید واگنهای تولید داخل هستند، افزود: چهارشنبه این هفته بازدیدی از یکی از کارخانههای تولید واگن انجام خواهد شد و در صورت تأیید کیفیت، روند نهایی خرید آغاز میشود.
استاندار قم توسعه حملونقل ریلی درونشهری را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: فاز دوم مترو قم که تا مسجد مقدس جمکران ادامه پیدا میکند، طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.
بهنامجو با اشاره به فاز سوم مترو، تصریح کرد: این فاز مرکز شهر را به منطقه پردیسان متصل میکند که جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر دارد، با توجه به نیاز بالای این منطقه به حملونقل ریلی، تأمین منابع مالی برای اجرای این طرح در اولویت قرار گرفته است.
وی به وضعیت پروژه مونوریل قم اشاره و تاکید کرد: هرچند این پروژه از ابتدا توجیه اقتصادی کافی نداشته است، اما حذف آن در دستور کار نیست؛ اکنون در حال بررسی راهکارهای کارشناسیشده برای بهینهسازی و احیای این پروژه نیمهتمام هستیم.
استاندار قم مسیر فعلی مونوریل را غیرکارشناسی دانست و عنوان کرد: در صورت تغییر مسیر از پردیسان به سمت حرم مطهر، توجیه اقتصادی آن بهشکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و هدف ما تکمیل این پروژه با اصلاحات منطقی و علمی است.
بهنامجو با تأکید بر اهمیت جایگاه قم در میان شهرهای مذهبی کشور خاطرنشان کرد: این شهر نیازمند زیرساختهای مدرن حملونقل است تا پاسخگوی جمعیت روبهرشد و حجم بالای زائران باشد و بتواند خدماتی درخور به شهروندان و مسافران ارائه دهد.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.