استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
به گزارش شهرنیوز، اکبر بهنامجو شب گذشته در مصاحبه با شبکه استانی صدا و سیمای مرکز قم با اشاره به روند پیشرفت پروژه مترو قم اظهار کرد: فاز نخست خط مترو به طول ۶.۵ کیلومتر از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه بهطور کامل اجرا شده و اکنون تنها در انتظار تأمین واگن برای بهرهبرداری رسمی است.
وی با بیان اینکه شهردار جدید قم و تیم عمرانی استان پیگیر خرید واگنهای تولید داخل هستند، افزود: چهارشنبه این هفته بازدیدی از یکی از کارخانههای تولید واگن انجام خواهد شد و در صورت تأیید کیفیت، روند نهایی خرید آغاز میشود.
استاندار قم توسعه حملونقل ریلی درونشهری را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: فاز دوم مترو قم که تا مسجد مقدس جمکران ادامه پیدا میکند، طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید.
بهنامجو با اشاره به فاز سوم مترو، تصریح کرد: این فاز مرکز شهر را به منطقه پردیسان متصل میکند که جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر دارد، با توجه به نیاز بالای این منطقه به حملونقل ریلی، تأمین منابع مالی برای اجرای این طرح در اولویت قرار گرفته است.
وی به وضعیت پروژه مونوریل قم اشاره و تاکید کرد: هرچند این پروژه از ابتدا توجیه اقتصادی کافی نداشته است، اما حذف آن در دستور کار نیست؛ اکنون در حال بررسی راهکارهای کارشناسیشده برای بهینهسازی و احیای این پروژه نیمهتمام هستیم.
استاندار قم مسیر فعلی مونوریل را غیرکارشناسی دانست و عنوان کرد: در صورت تغییر مسیر از پردیسان به سمت حرم مطهر، توجیه اقتصادی آن بهشکل قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و هدف ما تکمیل این پروژه با اصلاحات منطقی و علمی است.
بهنامجو با تأکید بر اهمیت جایگاه قم در میان شهرهای مذهبی کشور خاطرنشان کرد: این شهر نیازمند زیرساختهای مدرن حملونقل است تا پاسخگوی جمعیت روبهرشد و حجم بالای زائران باشد و بتواند خدماتی درخور به شهروندان و مسافران ارائه دهد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اهمیت تسریع در راهاندازی متروی قم گفت: متروی قم میتواند به نمادی از حمایت از تولید داخل تبدیل شود.
شهردار قم راهاندازی متروی قم را پروژهای ملی و الگوساز دانست و بر لزوم حمایت عملی از تولید داخلی و مهندسی بومی کشور تأکید کرد.
استاندار قم از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش سقف ارزی ثبت سفارش برای تأمین واگنهای مترو خبر داد و این اتفاق را گامی مؤثر در تحقق زیرساختهای حملونقل ریلی استان دانست.