ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

۲ هزار میلیارد تومان فاینانس برای خط دو مترو قم اختصاص یافت

07 آذر 1396

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای فاینانس خط دو مترو از کشور چین در نظر گرفته‌شده که مراحل قانونی و اداری آن به‌صورت کامل انجام‌گرفته است.(تاریخ انتشار 1396/7/23)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا قاری قرآن ظهر امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم از پروژه مترو شهری اظهار داشت: خط یک و دو متروی شهری قم مصوب شورای ملی ترافیک کشور است و باید طبق برنامه زمان‌بندی راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به مختصات خط یک متروی قم افزود: این خط به طول 14 کیلومتر از انتهای منطقه قلعه کامکار تا ابتدای جمکران امتداد دارد که بخش قابل‌توجهی از مراحل راه‌اندازی آن به‌ صورت کامل انجام ‌شده است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با تأکید بر اهمیت راه اندازی خط دو مترو قم گفت: خط دو مترو  از فرهنگیان تا پردیسان مصوب شورای ملی ترافیک بود که بعداً منوریل به ‌جای آن مجوز اجرا گرفت که با تلاش‌های فروان دوباره این خط به ظرفیت مترو استان ادغام شد.

وی ادامه داد: اولویت راه‌اندازی خط دو مترو بیشتر از خط یک است چراکه حجم مسافر در این محور بیشتر بوده به هسته مرکزی شهر پیوند خورده و مناطق پردیسان، شهرک قدس، میدان مفید، دانشگاه قم، زنبیل آباد و بلوار امین را به ‌صورت کامل پوشش می‌دهد.

قاری قرآن تأکید کرد: محدودیت منابع و استراتژی فازبندی تک‌تک ایستگاه‌های مترو قم یکی از دلایل تأخیر در تکمیل پروژه مترو قم است همچنین تحریم دستگاه‌های حفاری نیز سبب توقف 6 ماهه پروژه در برهه‌ای شده بود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط ایمنی و روند پیشرفت در ایستگاه‌های میدان مطهری و قلعه کامکار بسیار بهتر از سایر ایستگاه‌ هاست اما تمام تلاش شهرداری بر این است که تا پایان 97 حفاری و تجهیز مترو به پایان رسیده و سال 98 مترو رسماً در قم راه‌اندازی شود.

 

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: کریدور خط دو مترو به طول 15 کیلومتر از پردیسان تا فرهنگیان در حال اجراست و خط یک و منوریل نیز به‌صورت هم‌زمان با خط 2 مترو در دست اقدام است.

وی ادامه داد: 2 هزار میلیارد تومان برای فاینانس خط دو مترو از کشور چین نظر گرفته ‌شده که مراحل قانونی و اداری آن به‌صورت کامل انجام‌گرفته است.

تگ ها :
آخرین اخبار

مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.


اتمام نصب تابلوی هنری اسلامی-ایرانی در ایستگاه مترو کشاورز قم

تابلوی هنری منحصربه‌فردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا به‌عنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حمل‌ونقل ریلی بدرخشد.