معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: ۲ هزار میلیارد تومان برای فاینانس خط دو مترو از کشور چین در نظر گرفتهشده که مراحل قانونی و اداری آن بهصورت کامل انجامگرفته است.(تاریخ انتشار 1396/7/23)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا قاری قرآن ظهر امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم از پروژه مترو شهری اظهار داشت: خط یک و دو متروی شهری قم مصوب شورای ملی ترافیک کشور است و باید طبق برنامه زمانبندی راهاندازی شود.
وی با اشاره به مختصات خط یک متروی قم افزود: این خط به طول 14 کیلومتر از انتهای منطقه قلعه کامکار تا ابتدای جمکران امتداد دارد که بخش قابلتوجهی از مراحل راهاندازی آن به صورت کامل انجام شده است.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با تأکید بر اهمیت راه اندازی خط دو مترو قم گفت: خط دو مترو از فرهنگیان تا پردیسان مصوب شورای ملی ترافیک بود که بعداً منوریل به جای آن مجوز اجرا گرفت که با تلاشهای فروان دوباره این خط به ظرفیت مترو استان ادغام شد.
وی ادامه داد: اولویت راهاندازی خط دو مترو بیشتر از خط یک است چراکه حجم مسافر در این محور بیشتر بوده به هسته مرکزی شهر پیوند خورده و مناطق پردیسان، شهرک قدس، میدان مفید، دانشگاه قم، زنبیل آباد و بلوار امین را به صورت کامل پوشش میدهد.
قاری قرآن تأکید کرد: محدودیت منابع و استراتژی فازبندی تکتک ایستگاههای مترو قم یکی از دلایل تأخیر در تکمیل پروژه مترو قم است همچنین تحریم دستگاههای حفاری نیز سبب توقف 6 ماهه پروژه در برههای شده بود.
وی خاطرنشان کرد: شرایط ایمنی و روند پیشرفت در ایستگاههای میدان مطهری و قلعه کامکار بسیار بهتر از سایر ایستگاه هاست اما تمام تلاش شهرداری بر این است که تا پایان 97 حفاری و تجهیز مترو به پایان رسیده و سال 98 مترو رسماً در قم راهاندازی شود.
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: کریدور خط دو مترو به طول 15 کیلومتر از پردیسان تا فرهنگیان در حال اجراست و خط یک و منوریل نیز بهصورت همزمان با خط 2 مترو در دست اقدام است.
وی ادامه داد: 2 هزار میلیارد تومان برای فاینانس خط دو مترو از کشور چین نظر گرفته شده که مراحل قانونی و اداری آن بهصورت کامل انجامگرفته است.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.