ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

پروژه مترو قم بر مسیر حرکت

16 بهمن 1395

مترو قم با همه فراز و نشيب‌هاي كه در سال‌هاي گذشته داشته است به نظر مي‌رسد مسير درستي را طي مي‌كند.( تاریخ انتشار 95/11/13)

image

به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، متروي قم با همه فراز و نشيب‌هاي كه در سال‌هاي گذشته داشته است به نظر مي‌رسد مسير درستي را طي مي‌كند. حفاري خط يك مترو در روزهاي گذشته به اتمام رسيده و مديران شهري قم از برنامه‌ها براي آغاز ساخت خط دو قطار شهري خبر مي‌دهند؛ پروژه‌اي كه در شهري مانند قم با اين سطح از جمعيت و تردد و با توجه به خيل عظيمي از زائراني كه در مناسبت‌هاي مختلف راهي قم مي‌شوند يكي از ضروري‌ترين نيازهاي اين شهر در توسعه سيستم حمل‌ونقل عمومي است.

مراسم شكرانه اتمام حفاري خط يك و شروع حفاري خط ۲ نيز به همين منظور و با حضور دست‌اندركاران اين پروژه عظيم چه در حوزه مديريت شهري و چه در سطح اجرا از قرارگاه خاتم‌الانبياء و با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي قم در اين مراسم ساخت قطار شهري را يكي از مهم‌ترين نيازهاي شهر قم برشمرد و اظهار كرد: شهرهاي بزرگ از جمله قم به اين گونه زيرساخت‌ها بسيار نيازمند هستند.

لاريجاني با تأكيد بر اين‌كه شهر قم تعريف قديمي خود را از دست داده است، افزود: شهر قم هويت جديد پيدا كرده و بايد متناسب با همين هويت جديد رشد كند و در اين زمينه هنوز نياز است دولت و بخش‌هاي ديگري از كشور در اين رشد به شهر قم كمك كنند.

وي با اشاره به فراز و نشيب‌هاي بسيار خط يك مترو در قم، گفت: خوب است اين فراز و نشيب‌ها توسط شهرداري و شوراي شهر مكتوب شود و به اطلاع شهروندان برسد كه اين پروژه با طي چه فراز و نشيب‌ها و سختي‌هايي به سرانجام رسيده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي منابع مالي كشور را محدود دانست و افزود: كارهاي اجرايي در كشور معمولاً نياز به پيگيري زيادي دارد اما اين پروژه با همه مشكلات به نسبت پروژه‌هاي عمومي كشور كه به دليل كمبود بودجه‌اي بسيار طولاني مي‌شوند در زمان خوب و معقولي به سرانجام رسيد.

لاريجاني ادامه داد: پروژه مترو بارها با كمبود بودجه و اعتبار مواجه و از حمايت‌هاي ملي نيز بهره‌مند شد. در زمان‌هايي بايد در بودجه سنواتي اعتبار بيشتري براي ادامه اين پروژه تخصيص داده مي‌شد كه اين پروژه بتواند ادامه پيدا كند.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، قم را يك شهر بين‌المللي دانست و افزود: زيرساخت‌ها و خدمات اين شهر بايد هم‌تراز با تعريف جديد اين شهر باشد كه همه از جمله شهروندان و مسئولان و دولت بايد با هم تلاش كنند كه تعريف واقعي قم كه رهبر انقلاب هم از آن ياد كرده بود محقق شود.

لاريجاني با ابراز قدرداني از تلاش‌هاي مجدانه قرارگاه سازندگي خاتم در به ثمر رسيدن حفاري خط يك قطار شهري قم، تأكيد كرد: اين قرارگاه هم در پروژه آبرساني و هم در حفاري مترو بسيار بجا و شايسته ورود كرد و حتي زمان‌هايي كه شهرداري در تأمين اعتبار با مشكل مواجه بود كار را جلو مي‌بردند تا در آينده تأمين مالي شود.

لاريجاني با اشاره به بحث تأمين مالي ساخت خط دو مترو، از مطرح شدن اين پروژه به عنوان يك پروژه ملي در سازمان برنامه و بودجه خبر داد و اضافه كرد: با برنامه‌ريزي صورت‌گرفته ۵۰۰ ميليارد تومان براي فاينانس و ۲ هزار ميليارد تومان به عنوان بودجه سال آينده شهر قم در نظر گرفته شده است.

كمترين اعتبار قطار شهري

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از كاهش اعتبار قطار شهري در كل كشور خبر داد و افزود: در استان قم اين منابع كمترين حد است كه بايد قبل از پاياني شدن مراحل كار تلاش شود منابع بيشتري به قم اختصاص داده شود.

قاري‌قرآن افزود: فاز اول پروژه قطار شهري شامل ۶ ايستگاه از شهرك كامكار تا ميدان شهيد مطهري است كه اميدواريم تا ۲ سال آينده به بهره‌برداري برسد.

مديرعامل مؤسسه حرا قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء هم با اشاره به اقدام‌هاي ويژه اين مؤسسه در زمينه تونل‌سازي در كشور اظهار كرد: اين قرارگاه حدود ۲۵ درصد حفاري تونل كل كشور را انجام داده است.

گنجه افزود: امسال ۲۱ كيلومتر حفاري مترو توسط مؤسسه حرا انجام شده كه اين آمار تا سال گذشته در كشور به بالاتر از ۱۵ كيلومتر نرسيده بود.

وي با تأكيد بر اين‌كه زيرساخت‌ها و امكانات شهر قم متناسب با جايگاه آن و مهمانان حضرت معصومه(س) نيست، افزود: فقط شهرداري توان ايجاد زيرساخت‌هاي متناسب با جايگاه قم را ندارد و همه از جمله دولت و ملت بايد كمك كنند شهري خوب با زيرساخت‌هاي عالي داشته باشيم.

ثبت ركورد حفاري كشور در قم

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم نيز در اين مراسم با ارائه گزارشي از روند اجراي پروژه متروي قم، اظهار كرد: خط يك و دو قطار شهري قم از سال ۸۷ مصوب شوراي عالي بوده است كه عمليات اجراي آن در سال ۹۰ آغاز شد.

قاري‌قرآن با اشاره به شروع حفاري خط يك در سال ۹۲ افزود: بعد از خريد دستگاه‌ها، عمليات حفاري آغاز شده و اكنون چند روز است حفاري اين خط تمام شده و در واقع ۵ سال و ۴ ماه حفاري اين ۱۰ كيلومتر طول كشيد.

وي از ثبت روزانه متوسط ۱۰ متر حفاري در متروي قم خبر داد و گفت: در واقع ۱۰ كيلومتر و ۲۸۴ متر در حدود ۴۰ ماه حفاري مكانيزه در خط نخست توسط قرارگاه خاتم به ثبت رسيده است.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم متروي قم را ركورددار حفاري در كشور نام برد و اظهار كرد: ركورد ۳۳ متر حفاري در روز كه در كشور منحصر به فرد بود در مترو قم محقق شد و ۶۸۷۰ سگمنت در طول مسير خط نخست نصب شده است.

قاري‌قرآن اضافه كرد: فاينانس چين براي خط دوم در حال پيگيري است و علاوه بر اين مطالعات حفاري خط ۲ در حال انجام است. بحث فاينانس واگن‌ها هم از كشور روسيه پيگيري مي‌شود كه بانك عامل اين فاينانس انتخاب شده و اگر كار به خوبي پيش برود اميدواريم در سال ۹۶ واگن‌ها تهيه شود.

تگ ها :
آخرین اخبار

مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.


اتمام نصب تابلوی هنری اسلامی-ایرانی در ایستگاه مترو کشاورز قم

تابلوی هنری منحصربه‌فردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا به‌عنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حمل‌ونقل ریلی بدرخشد.