مترو قم با همه فراز و نشيبهاي كه در سالهاي گذشته داشته است به نظر ميرسد مسير درستي را طي ميكند.( تاریخ انتشار 95/11/13)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، متروي قم با همه فراز و نشيبهاي كه در سالهاي گذشته داشته است به نظر ميرسد مسير درستي را طي ميكند. حفاري خط يك مترو در روزهاي گذشته به اتمام رسيده و مديران شهري قم از برنامهها براي آغاز ساخت خط دو قطار شهري خبر ميدهند؛ پروژهاي كه در شهري مانند قم با اين سطح از جمعيت و تردد و با توجه به خيل عظيمي از زائراني كه در مناسبتهاي مختلف راهي قم ميشوند يكي از ضروريترين نيازهاي اين شهر در توسعه سيستم حملونقل عمومي است.
مراسم شكرانه اتمام حفاري خط يك و شروع حفاري خط ۲ نيز به همين منظور و با حضور دستاندركاران اين پروژه عظيم چه در حوزه مديريت شهري و چه در سطح اجرا از قرارگاه خاتمالانبياء و با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي قم در اين مراسم ساخت قطار شهري را يكي از مهمترين نيازهاي شهر قم برشمرد و اظهار كرد: شهرهاي بزرگ از جمله قم به اين گونه زيرساختها بسيار نيازمند هستند.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه شهر قم تعريف قديمي خود را از دست داده است، افزود: شهر قم هويت جديد پيدا كرده و بايد متناسب با همين هويت جديد رشد كند و در اين زمينه هنوز نياز است دولت و بخشهاي ديگري از كشور در اين رشد به شهر قم كمك كنند.
وي با اشاره به فراز و نشيبهاي بسيار خط يك مترو در قم، گفت: خوب است اين فراز و نشيبها توسط شهرداري و شوراي شهر مكتوب شود و به اطلاع شهروندان برسد كه اين پروژه با طي چه فراز و نشيبها و سختيهايي به سرانجام رسيده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي منابع مالي كشور را محدود دانست و افزود: كارهاي اجرايي در كشور معمولاً نياز به پيگيري زيادي دارد اما اين پروژه با همه مشكلات به نسبت پروژههاي عمومي كشور كه به دليل كمبود بودجهاي بسيار طولاني ميشوند در زمان خوب و معقولي به سرانجام رسيد.
لاريجاني ادامه داد: پروژه مترو بارها با كمبود بودجه و اعتبار مواجه و از حمايتهاي ملي نيز بهرهمند شد. در زمانهايي بايد در بودجه سنواتي اعتبار بيشتري براي ادامه اين پروژه تخصيص داده ميشد كه اين پروژه بتواند ادامه پيدا كند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، قم را يك شهر بينالمللي دانست و افزود: زيرساختها و خدمات اين شهر بايد همتراز با تعريف جديد اين شهر باشد كه همه از جمله شهروندان و مسئولان و دولت بايد با هم تلاش كنند كه تعريف واقعي قم كه رهبر انقلاب هم از آن ياد كرده بود محقق شود.
لاريجاني با ابراز قدرداني از تلاشهاي مجدانه قرارگاه سازندگي خاتم در به ثمر رسيدن حفاري خط يك قطار شهري قم، تأكيد كرد: اين قرارگاه هم در پروژه آبرساني و هم در حفاري مترو بسيار بجا و شايسته ورود كرد و حتي زمانهايي كه شهرداري در تأمين اعتبار با مشكل مواجه بود كار را جلو ميبردند تا در آينده تأمين مالي شود.
لاريجاني با اشاره به بحث تأمين مالي ساخت خط دو مترو، از مطرح شدن اين پروژه به عنوان يك پروژه ملي در سازمان برنامه و بودجه خبر داد و اضافه كرد: با برنامهريزي صورتگرفته ۵۰۰ ميليارد تومان براي فاينانس و ۲ هزار ميليارد تومان به عنوان بودجه سال آينده شهر قم در نظر گرفته شده است.
كمترين اعتبار قطار شهري
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از كاهش اعتبار قطار شهري در كل كشور خبر داد و افزود: در استان قم اين منابع كمترين حد است كه بايد قبل از پاياني شدن مراحل كار تلاش شود منابع بيشتري به قم اختصاص داده شود.
قاريقرآن افزود: فاز اول پروژه قطار شهري شامل ۶ ايستگاه از شهرك كامكار تا ميدان شهيد مطهري است كه اميدواريم تا ۲ سال آينده به بهرهبرداري برسد.
مديرعامل مؤسسه حرا قرارگاه سازندگي خاتمالانبياء هم با اشاره به اقدامهاي ويژه اين مؤسسه در زمينه تونلسازي در كشور اظهار كرد: اين قرارگاه حدود ۲۵ درصد حفاري تونل كل كشور را انجام داده است.
گنجه افزود: امسال ۲۱ كيلومتر حفاري مترو توسط مؤسسه حرا انجام شده كه اين آمار تا سال گذشته در كشور به بالاتر از ۱۵ كيلومتر نرسيده بود.
وي با تأكيد بر اينكه زيرساختها و امكانات شهر قم متناسب با جايگاه آن و مهمانان حضرت معصومه(س) نيست، افزود: فقط شهرداري توان ايجاد زيرساختهاي متناسب با جايگاه قم را ندارد و همه از جمله دولت و ملت بايد كمك كنند شهري خوب با زيرساختهاي عالي داشته باشيم.
ثبت ركورد حفاري كشور در قم
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم نيز در اين مراسم با ارائه گزارشي از روند اجراي پروژه متروي قم، اظهار كرد: خط يك و دو قطار شهري قم از سال ۸۷ مصوب شوراي عالي بوده است كه عمليات اجراي آن در سال ۹۰ آغاز شد.
قاريقرآن با اشاره به شروع حفاري خط يك در سال ۹۲ افزود: بعد از خريد دستگاهها، عمليات حفاري آغاز شده و اكنون چند روز است حفاري اين خط تمام شده و در واقع ۵ سال و ۴ ماه حفاري اين ۱۰ كيلومتر طول كشيد.
وي از ثبت روزانه متوسط ۱۰ متر حفاري در متروي قم خبر داد و گفت: در واقع ۱۰ كيلومتر و ۲۸۴ متر در حدود ۴۰ ماه حفاري مكانيزه در خط نخست توسط قرارگاه خاتم به ثبت رسيده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم متروي قم را ركورددار حفاري در كشور نام برد و اظهار كرد: ركورد ۳۳ متر حفاري در روز كه در كشور منحصر به فرد بود در مترو قم محقق شد و ۶۸۷۰ سگمنت در طول مسير خط نخست نصب شده است.
قاريقرآن اضافه كرد: فاينانس چين براي خط دوم در حال پيگيري است و علاوه بر اين مطالعات حفاري خط ۲ در حال انجام است. بحث فاينانس واگنها هم از كشور روسيه پيگيري ميشود كه بانك عامل اين فاينانس انتخاب شده و اگر كار به خوبي پيش برود اميدواريم در سال ۹۶ واگنها تهيه شود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.