معاون استاندار قم گفت: بحث مترو با اعتبارات گره خورده است، بر اساس برنامه زمانبندي شده پيش نرفته ايم، زيرا در مقطعي بيشتر اعتبارات قطار شهري در منوريل هزينه ميشد و بخش اندكي براي مترو اختصاص پيدا كرده است (تاریخ انتشار 95/10/27)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نيوز، محسن بهشتي با اشاره به تكميل حفاري مكانيزه خط A مترو اظهار كرد: تكميل اين تونل ۱۵ تا ۲۰ درصد پيشرفت فيزيكي را شامل ميشود، ولي اكثر كار مترو در مراحل بعدي قرار دارد كه اميدواريم پيمانكار با سرعت انجام دهد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قم خاطرنشان كرد: بخش حفاري دستي از ميدان ولي عصر(عج) تا جمكران چند ماه ديگر به پايان ميرسد، TBM نيز چند ماهي زمان نياز دارد تا جمعآوري و منتقل شود.
بهشتي با بيان اينكه طي مراسمي دستگاه TBM با حضور مسئولان استان از تونل خارج خواهد شد، گفت: پس از انتقال دستگاه، خط B مترو از پرديسان شروع ميشود.
وي خاطرنشان كرد: بحث مترو به اعتبارات گره خورده است، بر اساس برنامه زمانبندي شده پيش نرفتيم، زيرا در مقطعي بيشتر اعتبارات قطار شهري در منوريل هزينه ميشد و بخش اندكي براي مترو اختصاص پيدا كرده است، اين امر سبب شده بر اساس جدول زمانبندي براي پروژه مترو پيش نرفتيم، بنابراين بر اساس جدول زمانبندي و قرارداد عقب هستيم.
معاون استاندار قم ابراز اميدواري كرد: تزريق منابع دولتي بايد افزايش پيدا كند و اعتبارات دولتي بيشتر اختصاص داده شود، شهرداري نيز تعهدي در موافقتنامه دارد، به طوري كه اعتبارات ۵۰ درصد دولتي و ۵۰ درصد از طريق شهرداري است.
بهشتي عنوان كرد: اقدامات اداري از طريق وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور و شوراي عالي ترافيك پيگيري ميشود، البته خط دو مصوب است، بنابراين بايد هماهنگي لازم انجام شود تا بتوانيم اوائل سال آينده تونل خط B را با اين دستگاه آغاز كنيم.
وي يادآور شد: تلاشهاي صورت گرفته، در صورت اختصاص پيدا نكردن اعتبار به ثمر نميرسد، بايد در نظر داشت لازمه پيشرفت فيزيكي تأمين اعتبارات است.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قم با تأكيد بر تلاش و پيگيري براي تأمين ميزان اعتبارات مترو، گفت: تلاش لازم صورت ميگيرد تا اعتبارات بيشتري در زمينه مترو اختصاص پيدا كند، شهرداري نيز بايد بتواند سهم خود را تأمين كند كه در صورت تأمين اعتبار شاهد پيشرفت بهتري در پروژه مترو قم خواهيم بود.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.