معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از آغاز عمليات حفاري تونل خط B متروي قم در اوايل سال ۹۶ خبر داد.(تاریخ انتشار 95/5/23)
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهر نیوز،عليرضا قاري قرآن با اشاره به اجراي پروژه مترو اظهار كرد: پروژه مترو مصوبه شوراي عالي ترافيك كشور است كه در قالب دو خط A و B براي شهر قم پيشبيني شده است.
وي خاطرنشان كرد: خط A مترو از مسجد مقدس جمكران تا قلعه كامكار به طول ۱۴.۵ كيلومتر و نزديك ۱۴ ايستگاه و خط Bمترو حدفاصل پايانه شمال شرق پس از پل امير كبير فرهنگيان تا پرديسان به طول ۱۸ كيلومتردر قالب ۱۶ ايستگاه پيگيري و مصوب ميشود.
معاون شهردار قم با اشاره به خط A مترو گفت: در فاز اول تا ميدان مطهري و در فاز دوم تا مسجد مقدس جمكران ادامه پيدا ميكند، اكنون فاز اول در حال تكميل بوده و تونل آن كامل و احداث ايستگاههاي آن آغاز شده است.
وي خاطرنشان كرد: در فاز دوم خط A مترو اين وضعيت وجود دارد و تونل آن رو به تكميل است، پيشبيني شده كه چهار تا پنج ماه آينده حفاري تونل اين خط به پايان برسد.
قاري قرآن عنوان كرد: مصوبه ايجاد مونوريل در امتداد مسير B مترو از ايستگاه فرهنگيان تا ايستگاه مصلي سال ۸۸ به طول ۶.۸ كيلومتري مصوب شد.
وي با اشاره به تصميمگيري در سطح شوراي سازمان و مجموعه مديريت استان و هماهنگي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: در نظرداريم خط B مترو را از سمت پرديسان شروع كنيم و با استفاده از امكاناتي مانند TBM كه در شهر وجود دارد، حفاري تونل از سمت پرديسان به سمت داخل شهر انجام شود.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم عنوان كرد: حفاري تونل خط A مترو تا دي ماه امسال به پايان ميرسد و هشت تا ۹ آينده مصادف با اوايل سال ۹۶ عمليات اجرايي خط B مترو شروع خواهد شد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.