مهندس ابراهیم نیلیه از شروع عملیات جابجایی معارضین جهت عملیات اجرایی احداث ایستگاه A13 مترو واقع در میدان کشاورز خبر داد. (95/4/12)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری، مهندس نیلیه، مدیر عامل سازمان قطار شهری گفت: طبق برنامه فاز اول بهره برداری، مقرر است مسیری به طول حدوداً 5 کیلومتر از منطقه قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری با
6 ایستگاه که به ترتیب عبارتند از ایستگاه مطهری، ایستگاه سعیدی، ایستگاه معصومیه، ایستگاه سوم خرداد، ایستگاه کشاورز و ایستگاه کامکار، به بهره برداری برسد.
ایشان افزود: در فاز اول ابتداً احداث ایستگاه میدان شهید مطهری و ایستگاه میدان کشاورز در الویت قرار دارد که عملیات اجرایی ایستگاه مطهری از اردیبهشت ماه آغاز گردیده که امید داریم تا آبان ماه عملیات اجرایی سازه نگهبان آن ایستگاه به پایان برسد و قسمت عمده ای از حصارهای میدان مطهری برچیده شود، و هم اکنون نیز عملیات جابجایی معارضین جهت احداث ایستگاه A13 آغاز گردیده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری با اشاره به پیشرفت احداث ایستگاه مطهری ادامه داد: ایستگاه مترو میدان مطهری هم اکنون با حفر 61 چاه شمع، بتن ریزی 41 شمع، اتمام بخش عمده کیج بافی شمع ها و جابجایی کلیه معارضین حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی در احداث سازه نگهبان داشته است که مطابق با برنامه زمانبندی پیش می رویم.
مهندس نیلیه بیان داشت: به امید خدا عملیات اجرایی ایستگاه های A14، A12، A11 نیز در آینده نزدیک جهت بهره برداری از فاز اول پروژه مترو، آغاز خواهد شد.
وی ضمن عرض خواهی از مردم شریف قم بابت محدودیت های ترافیکی پیش آمده عنوان داشت: همیشه احداث پروژه های عمرانی و خدماتی نظیر احداث پل ها، خیابان ها و در این مورد ایستگاه های مترو با مشکلاتی در بدو احداث برای مردم شریف همراه بوده است که مجموعه خدوم شهری از مردم تقاضا دارد تا با صبر و شکیبایی ما را انجام این مهم یاری رسانند تا ایشان در آینده از منافع بلند مدت این پروژه بهره مند شوند.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.