نشست مدیر عامل سازمان قطار شهری قم با قائم مقام شرکت نورینکو چین در خصوص تأمین منابع مالی پروژه مترو قم. (تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۵/۳۱)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم " وان" قائم مقام شرکت نورینکو چین دوشنبه در جلسه بررسی زمینه های همکاری سرمایه گذاری بصورت تأمین منابع مالی خارجی که در دفتر مهندس درویشی مدیر عامل سازمان قطار شهری قم برگزار شد، اظهار کرد: شرکت نورینکو چین با توجه به سوابقی که دراجرای طرح های عمرانی جمهوری اسلامی ایران داشته و همچنین شناخت کامل از پروژه های مترو و منوریل قم آمادگی همکاری در زمینه های مختلف خصوصاً تأمین منابع مالی بلند مدت را دارد.
شركت نورينكو يكی از ۲۵۰ شركت مهندسي پيمانكاری جهان به شمار می آيد که حمل و نقل ريلی، احداث نيروگاه، خطوط انتقال برق، صنعت، تامين تجهيزات، معدن و نفت و گاز، آبياری كشاورزي از زمينه های فعاليت اين شركت بين المللي در آسيا، آفریقا و اروپا عنوان می باشد.
نخستين همكاري نورينكو با ايران به سال ۱۹۹۶ ميلادی و اجرای متروی تهران باز می گردد.
مردم استان قم در پنجم آذر ۱۴۰۴ از ایستگاه مترو میدان مطهری بازدید کردند و از پیشرفت پروژه و معماری داخلی آن ابراز رضایت کردند. بازدیدکنندگان خواستار راهاندازی سریع واگنها شدند و این بازدید با استقبال چشمگیری همراه بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.