مشکلات و موانع فنی و قراردادی راه اندازی پروژه مترو قم در نشست مشترک شهرداری قم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) مورد بررسی قرار گرفت.(تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۵/۲۶)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، جلسه بررسی و رفع موانع فنی و قراردادی پروژه مترو قم با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، سردار هوش السادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، دکتر دهناد رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر قم، مهندس درویشی مدیر عامل سازمان قطار شهری قم و جمعی از مدیران ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) برگزار شد.
سردار هوش السادات در این جلسه با اشاره به مشکلات فنی و قراردادی موجود در مسیر راه اندازی پروژه مترو قم خواستار برطرف نمودن موانع و مشکلات از طرف کارفرما شد.
دکتر سقائیان نژاد نیز در بخشی از این جلسه ضمن اعلام حمایت همه جانبه از راه اندازی مترو قم، این موضوع را هدف مشترک همه مدیران استانی دانسته و خواستار سرعت بخشیدن بیشتر پیمانکار به فعالیتهای پروژه شد.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در سال ۱۳۹۰ از طریق برگزاری مناقصه به عنوان پیمانکار EPC پروژه مترو قم انتخاب شده که طراحی، ساخت، تأمین، نصب و راه اندازی تجهیزات و ناوگان، آموزش و بهره برداری یک ماهه و تعمیر و نگهداری یک ساله خط جزو این پیمان است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.