به گزارش واحد خبر سازمان قطارشهری قم، روز سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ رئیس امور پایش، سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در ایستگاه شهید مطهری، از نزدیک در جریان اجرای پروژه متروی قم قرار گرفت.(تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۰۴/۲۱)
بازدید صورت گرفته توسط سعید جغتای به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم به منظور اطلاع از روند پیشرفت پروژه و همچنین هزینه ای انجام شده در این پروژه ملی صورت گرفت.
ایشان با توجه به وضعیت فعلی و برنامه زمانبندی بهره برداری از پروژه متروی قم و با اشاره به آمادگی مسئولین ذیربط جهت انجام تست گرم و به تبع آن مسافرگیری، از عزم سازمان برنامه و بودجه کشور برای پیوستن شهر مقدس قم به سیستم حمل ونقل ریلی درون شهری خبر داد.
وی همچنین از آمادگی جهت تلاش برای تأمین ناوگان مورد نیاز مترو قم و تأمین اعتبارات لازم در
کوتاه ترین زمان ممکن خبر داد، به نحویکه در سال جاری شاهد انجام تست گرم و مسافرگیری در پروژه باشیم.
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.