دومین جلسه هیئت مدیره سازمان قطار شهری قم در سال 1401، روز سه شنبه مورخ 2/27/ 1401 با حضور دکتر معتمدی، دکتر سقائیان نژاد، سایر اعضاء هیئت مدیره و مشاور کارفرما درپروژه مترو در سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار گردید.(تاریخ انتشار 1401/2/27)
واحد خبر سازمان قطار شهری قم در گزارشی بیان کرد: دومین جلسه هیئت مدیره سازمان قطار شهری قم در سال 1401، روز سه شنبه مورخ 2/27/ 1401 با حضور دکتر معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، سایر اعضاء هیئت مدیره و مدیران شرکت بهرو به عنوان مشاور کارفرما در پروژه متروی قم، در سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار گردید.
در این جلسه مدیر عامل شرکت بهرو گزارش روند اجرای پروژه مترو و همچنین روش های تأمین منابع مالی فاز1و2 را ارائه نمود و در خصوص برنامه زمانبندی اجرای فاز 2 مترو تا مسجد مقدس جمکران نیز با مشارکت سایر اعضاء موارد لازم جمع بندی شد.
در خصوص مقدمات انجام تست گرم فاز نخست خط 1 مترو قم، مشخص شدن سریعتر وضعیت پروژه منوریل قم و .... تصمیمات سازنده ای گرفته شد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.