مدیر عامل سازمان قطار شهری قم بیان داشت با برنامه ریزی های صورت گرفته جهت پیشبرد اهداف ساخت و توسعه فاز نخست خط ۱ مترو، امیدواریم با برطرف کردن موانع سال گذشته بتوانیم تا نیمه اول سال جاری تست گرم مترو را انجام دهیم.(تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۲/۰۴)
به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، مهندس منصور درویشی با اشاره به تحریم های ظالمانه و عدم تأمین ناوگان به عنوان اصلی ترین دلایل تاخیر در تست سرد وگرم به پیشرفت های مناسب اخیر در پیشبرد فاز نخست خط ۱ مترو بیان داشت: با پیش بینی های انجام شده در خصوص تأمین منابع مالی بموقع، تجهیزات و ناوگان مورد نیاز امیدواریم شاهد انجام تست گرم تا ۶ ماه آینده باشیم.
مهندس درویشی ضمن بیان برکات سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهر مقدس قم برای پروژه مترو افزود: سال گذشته تخصیص بودجه طرح قطار شهری قم به صورت صد در صد بعلاوه کمک نقدی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریالی برای مترو قم انجام گرفته و سقف اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ مترو نیز به ۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است که در سال جاری هزینه خواهد شد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در خصوص تأمین ناوگان مورد نیاز عنوان کرد: جهت تست سرد وگرم نیاز به ۱ رام قطار می باشد که در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد استقراض با شرکت بهره برداری تهران هستیم و هم چنین برای مسافرگیری فاز نخست خط ۱ مترو، حداقل نیاز به ۳ رام قطار می باشد که هم اکنون مذاکره جهت خرید یا استقراض در دستور کار قرار دارد.
وی با ارائه گزارش تکمیل پست برق 63/20 کیلو ولت نواب و آمادگی صددرصدی خدمت رسانی آن در پروژه مترو عرضه داشت؛ تمهیدات لازم در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز و برگزاری مناقصات آنها از جمله پله برقی و آسانسور و نیز ماشین آلات تخصصی ریلی و تکمیل سیستم های تهویه، مخابرات، اعلام حریق و ... در حال انجام می باشد.
مهندس درویشی با اشاره به پیشرفت عمرانی مسیر و ایستگاه های فاز اول ارائه داشت: فاز نخست خط ۱ مترو، مسیری به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را شامل می گردد که عملیات روسازی و ریل گذاری آن به اتمام رسیده و نصب اغلب تجهیزات مربوطه در ایستگاه های مسافرگیری فاز اول شامل ایستگاه میدان مطهری و کشاورز انجام شده است و با عنایت به عملیات عمرانی ایستگاه ها با پیشرفت میانگین حدود بیش از ۹۰ درصدی، این فاز آماده انجام بهره برداری اولیه می باشد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.