شهردار قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو گفت: متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد امروز در نشست رسانهای که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد اظهار داشت: تفاهمنامهای با تهران امضا شد تا این واگن بهصورت قرضی از شهرداری تهران تأمین شود.
وی با بیان اینکه در مرحله نخست صحبتهایی شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهیم که هنوز در حال مذاکره هستیم. ابراز کرد: به محضی که این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم را شروع میکنیم که ۴۰ روز طول میکشد و در همین مرحله میتوانیم بازدید عمومی داشته باشیم.
شهردار قم با اشاره به اینکه تأمین واگن اصلی برای متروی قم مسئله دیگری است ادامه داد: دولت با شرکت چینی پوژن قراردادی داشت که قرار بود واگن چند کلانشهر با این قرارداد تأمین شود و قم هم به کمک نمایندگان وقت شهر به این قرارداد اضافه شد که به دلیل مسئله تحریمها و فراز و نشیبهای ارتباط ایران و چین این قرارداد به مشکلاتی برخورد.
وی خاطرنشان کرد: چینیها چند مشکل دارند که یکی از آنها قیمت واگن بوده و به دنبال تعدیل قرارداد هستند، مسئله بعدی تاخیرات و مسئله بعدی ضمانت است که به دلیل تحریم با مشکل مواجه شده است.
دکتر سقائیاننژاد یادآور شد: قرار بود در وزارت خارجه این موضوع دنبال شود که این هم به دلیل تغییر دولت قدری به عقب افتاد و الان دوباره این مسئله فعالشده است؛ ما در حال دنبال کردن این موضوعات هستیم اما تا به نتیجه برسد وقت میبرد و حتی به دنبال این بودیم که از کلانشهرهای دیگر قرض بگیریم و این موضوع نیز به همراهی دولت نیاز دارد
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.