مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به آمادگی متروی قم برای تست گرم گفت: تامین اعتبارات مترو از سوی دولت موجب بهرهمندی مردم قم از مترو خواهد شد.
به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی در جلسه بررسی وضعیت متروی قم که با حضور وزیر کشور در شهرداری قم برگزار شد با اشاره به مختصات خط A متروی قم اظهار داشت: این خط مترو از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران، به طور ۱۴.۸ کیلومتر، ۱۴ ایستگاه را در خود جای داده است.
وی با اشاره به اقداماتی که در سالهای اخیر برای به ثمر رسیدن فاز یک این خط مترو شده افزود: در صورت تامین سه رام قطار، شهر قم به مجموعه کلانشهرهای ریلی کشور الحاق خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به ریلگذاری کل مسیر اضافه کرد: ایستگاه مطهری بالای ۹۰ درصد و ایستگاه بلوار کشاورز ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع متروی قم آماده تست گرم است.
وی با اشاره به مشکلات تامین ناوگان برای تست گرم متروی قم گفت: در سالهای گذشته تلاشهایی برای تامین واگن برای مترو صورت گرفته که به ثمر رسیدن آن به توجه دولت نیاز دارد.
درویشی همچنین به تامین برق برای ۶ کیلومتر متروی قم و اجرای سیستم اطفای حریق، مخابرات و… اشاره کرد و افزود: آسانسور و پله برقی دو ایستگاه با ظرفیت تولید داخل تامین شده و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: سیاست سازمان قطار شهری قم استفاده از ظرفیت داخلی در اجرای پروژه مترو بوده و به عنوان مثال سوزنهای کراسآور که در متروهای کشور از اروپا وارد میشد، در متروی قم بومیسازی شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به تعدیل قرارداد مترو تا پایان سال ۱۳۹۹ گفت: برای ادامه تعدیل قرارداد از طریق سازمان فنی کشور اقدام کردهایم.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.