در حاشیه سفر رئیسجمهور و هیئت همراه به استان قم، آخرین وضعیت پروژه احداث متروی قم در جلسهای با حضور وزیر کشور در شهرداری قم بررسی شد.
به گزارش شهرنیوز؛ در جلسهای با حضور دکتر جاحمد وحیدی وزیر کشور به همراه جمالینژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد شهردار قم، درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری و جمعی دیگر از مدیران و نمایندگان پیمانکار پروژه مسائل و مشکلات احداث خط یک مترو قم موردبررسی قرار گرفت.
در این جلسه که در سالن جلسات دفتر شهردار قم برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش آخرین وضعیت احداث این پروژه، مشکلات مختلف ازجمله تأمین ناوگان و واگنهای موردنیاز، بودجه و هزینههای احداث و تکمیل آن و همچنین اعتبارات و دیون دولتی در پروژه مترو قم مطرح شد.
عملیات اجرایی احداث خط یک مترو قم از سال ۱۳۸۸ در مسیری به طول ۱۴ کیلومتر در شهر قم آغازشده و فاز نخست این خط به طول ۵.۸ کیلومتر پس از ۱۲ سال و با رفع مشکلات مختلف در حال حاضر آماده انجام تست گرم است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از روند رو به رشد پروژه متروی این شهر خبر داد و اعلام کرد: خرید واگنهای تولید داخل در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.
استاندار قم با اشاره به اینکه فاز نخست متروی قم در انتظار تامین واگن است، گفت: پروژه منوریل از ابتدا اقتصادی نبوده است، اما حذف آن در دستور کار نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهرهبرداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.
شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، بهروزرسانی تجهیزات آتشنشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.