مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم از مراحل پایانی فاز نخست خط یک متروی قم تا چند ماه آینده خبر داد.
منصور درویشی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم، اقدامات انجامشده در آبان ماه در این پروژه را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: بهمنظور تهویه هوای ایستگاهها و تونل، کانالکشیهای وسیعی بالغبر ۸۴۳۰ مترمربع، در طبقات بلیتفروشی و سکو در ایستگاهها انجامشده است، همچنین سیستم اطفای آبی و لولهکشیهای مربوطه در حال تکمیل است.
وی با بیان اینکه تجهیزات مربوط به برقرسانی ازجمله انواع تابلوهای فشار متوسط و فشار ضعیف در فضاهای احداثشده برای این منظور مستقرشده و عملیات کابلکشی آنها آغازشده است، گفت: نصب ریل سوم نیز پیشرفت خوبی داشته و مسیر شمالی تونل تکمیلشده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه تأسیسات الکتریکی و چراغهای روشنایی ایستگاهها تأمینشده و عملیات نصب و کابلکشی در حال انجام است، افزود: در بخش تجهیزات نیز، تجهیزات لازم جهت ایستگاه و طول خط مسیر در آبان ماه سال جاری اقدامات لازم انجامگرفته و هیچگونه وقفهای در آمادهسازی از متروی قم اتفاق نیفتاده است.
به گفته وی، در آبان ماه سال جاری حدود سه هزار مترمکعب بتنریزی در ایستگاههای فاز نخست و دپو انجامشده و به مقدار ۱۲۰ تن آرماتور و ۷۰۰ مترمکعب خاکبرداری نیز صورت گرفته است که این حجم عملیات عمرانی قابلتوجه است.
درویشی با اشاره به اجرای ۸۳۰ مترمربع عایقبندی ایستگاهها در آبان ماه عنوان کرد: عملیات عمرانی سازه اصلی تمام ایستگاههای فاز نخست خط یک مترو قم به پایان رسیده و هماکنون احداث سازههای جانبی در حال انجام است؛ در هر ایستگاه مترو حدود ۱۲۰۰ متر تونل جهت گالری ورودیها، سازههای جانبی و خروجی اضطراری نیز در قطار شهری قم پیشبینیشده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ابراز کرد: در بخش روسازی حدود ۱۰۰۰ متر روسازی مسیر ریلی در تونل در آبان ماه اجراشده و عملیات نصب و مونتاژ دو عدد کراس آور نیز به اتمام رسیده است و دو کراس آور باقیمانده در ماه جاری به پایان خواهد رسید.
به گفته وی، ۱۵۰۰ مترمربع عملیات نازککاری نمای داخلی و بیرونی ایستگاههای شهید مطهری و کشاورز شامل سنگکاری، آجرنما و کاشی و سرامیک ازجمله اقدامات صورت گرفته در آبان ماه است؛ همچنین بالغبر ۱۳۱۰ مترمربع کانال تهویه در آبان ماه نصبشده است.
درویشی ادامه داد: برای تأمین و نصب آسانسورها و پلهبرقی موردنیاز دو ایستگاه، با یکی از شرکتهای توانمند داخلی مذاکراتی صورت گرفته که در مرحله انعقاد قرارداد است؛ گفتنی است این شرکت توانایی تأمین و نصب بخشی از اقلام فوق را در یک ماه آینده داشته و تردد بین طبقات ایستگاهها تسهیل میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: پست اختصاصی ۲۰/۶۳ کیلوولت قطار شهری نیز تحویل گردیده و کابلکشی ۲۰ کیلوولت به سمت ایستگاه شهید مطهری هم به پایان رسیده است.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.