مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تشریح آخرین وضعیت پروژه مترو شهر قم گفت: بعد از اتمام روسازی خط یک، روسازی خط 2 فاز نخست نیز بهزودی به اتمام میرسد
به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی امروز در هفدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات شهید باکری این شورا برگزار شد، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه مترو قم پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر فاز نخست خط A آماده تست گرم بوده و برای تأمین قطار در حال رایزنی برای اجازه قطار هستیم تا بتوانیم ۸۰ قطار موردنیاز شهر قم را تأمین کنیم.
وی از اتمام روسازی خط یک فاز نخست خبر داد و افزود: بهزودی روسازی خط ۲ نیز به اتمام رسیده و ایستگاههای شهید مطهری ۹۶ درصد پیشرفت و ایستگاه میدان کشاورز نیز با ۹۰ درصد پیشرفت مراحل پایانی خود را طی میکند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، زمان موردنیاز برای تست گرم و سرد را دو ماه اعلام کرد و گفت: در زمان تست گرم و سرد و تأمین ایمنی برای صدور اجازه مسافرگیری، ایستگاهها تکمیلشده و به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: برای صرفهجویی در هزینهها از پست برق نواب که مربوط به مونوریل است استفادهشده و کابلکشیهای آن به اتمام رسیده و برق موردنیاز فاز یک تأمینشده است.
درویشی در ادامه به تأمین نیرو برای تکمیل چارت اداری سازمان قطار شهری اشاره کرد و گفت: در سازمان قطار شهری چارت منظمی وجود نداشته و ۱۰ سال پیش با آغاز به کار سازمان چارت مختصری تعریفشده است.
وی اذعان کرد: مشاور سازمان با بررسی سایر شهرها و نیاز شهر قم، به شهرداری پیشنهاد بهروزرسانی چارت سازمان را داده و قرار بر تعریف معاونت بهرهبرداری در سازمان شده و بر این اساس، نیاز به تأمین نیرو متخصص خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم برونسپاری و تأمین نیرو از خارج سازمان را هدف اصلی سازمان دانست و ابراز کرد: با بررسی شهرهایی مانند مشهد تهران شیراز و اصفهان تصمیم بر تأمین حداقلی نیرو در سازمان گرفته شد و مابقی نیروها از خارج از سازمان تأمین میشود.
وی تصریح کرد: مشهد ۱۸۰۰ نیرو، اصفهان ۷۱۰ نیرو و شیراز نیز ۷۱۰ نیرو ثابت داشته و این تعداد جدا از نیروهای خارج از سازمان بوده و در شهر قم چون ابتدای کار قرار داریم بحثهای تخصصی زیادی انجامشده است.
درویشی ادامه داد: با تصویب هیئتمدیره سازمان و شورای سازمان، قرار بر راهاندازی معاونت بهرهبرداری در فاز نخست شده و چون شرکت تخصصی در کشور برای تأمین نیروهایی تخصصی نیست باید تعدادی افراد جذب شوند.
وی خاطرنشان کرد: در بین نیروهای شهرداری نیز نیروهایی با تخصص، مهندس راهآهن در تمام گرایشها، مهندس برق، مهندس مخابرات و صنایع کم بوده و نمیتوانیم همه نیروهای خود را از شهرداری تأمین کنیم
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.