شهردار قم گفت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند 1200 میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیاننژاد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیدهای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده بهاینعلت این است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریفشده مسافر ندارد.
وی کارکرد مونوریل را بهاندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و تصریح کرد: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد شده و این در حالی است که مسافر کمی با این قیمتها وجود دارد؛ اگر این پروژه از پردیسان شروعشده بود، محاسبات تغییر میکرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابجایی مسافر ندارد.
شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از دو هزار متر به سه هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.
وی به مسئله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تأمین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااینهمه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.
سقائیاننژاد ادامه داد: بعضی از مدیران تغییر کاربری پروژه را پیشنهاد دادهاند که آن نیز نیازمند بودجههای هنگفت است که باید خیلی شفاف در دولت جدید این موضوع موردبررسی قرار گیرد، زیرا اجرای پروژه مونوریل هزینهای بوده است که مجموعه دولت پرداخت کرده و باید متولیان آن پاسخگو باشند.
وی تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه ۱۲۰۰ میلیاردی آیا دولت میتواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمیتواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربریهایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.
شهردار قم تأکید کرد: شهرداری از عوارض مردم در این پروژه هزینه نکرده و به نظر بنده باید به بخش خصوصی واگذارشده و کاربریهای فرهنگی متناسب با نیازهای شهر برای آن تعریف کنیم.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.