معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: فاز نخست خط یک مترو قم تا شهریورماه آماده تست گرم میشود، ولی در حال حاضر با مشکل واگن روبرو هستیم.
محسن بهشتی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم اظهار داشت: فاز نخست خط یک مترو قم تا شهریورماه آماده تست گرم میشود ولی در حال حاضر با مشکل واگن روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه واگنهایی که برای مترو قم سفارش شده آماده نیست و تنها راه این بود که واگن از کلانشهرهای دیگر تهیه شود افزود: سیستم مترو قم به سیستم ریلی تهران و مشهد نزدیک است و با توجه به اینکه خط سوم مترو مشهد سال آینده و یا ۱۴۰۲ افتتاح میشود با مسئولان این شهر مشهد برای گرفتن دو رام قطار وارد مذاکره شدیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: ما به مسئولان در سطح ملی اعلام کردیم اگر دو رام قطار تحویل مترو قم شود، یک کلانشهر دیگر به کلانشهرهای ریلی در حوزه شهری اضافه میشود و این موضوع افتخار است.
وی خاطرنشان کرد: توافقی بین مشهد و قم انجام شد و اما در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود داشته و به یک مشکل تبدیلشده است؛ البته ما نیز در حال پیگیری هستیم که امیدواریم یک رام قطار را به قم بیاوریم.*
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.