شهردار قم با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در تأمین منابع قطار شهری قم وجود ندارد گفت: متأسفانه تغییرات مدیریتی در رأس هرم پیمانکاری این پروژه سبب ایجاد سکتهای در کار شد.
به گزارش شهرنیوز، دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد در نشست رسمی و علنی امروز شورای اسلامی شهر قم، با تبریک چهاردهم تیرماه بهعنوان روز شهرداریها و دهیاریها اظهار داشت: لازم است تا شناخت لازم به مردم درباره عملکرد و فعالیتهای مدیریت شهری داده شود؛ به بیان دیگر مردم باید بدانند که مدیریت شهری چه برنامههایی را انجام داده و چه برنامههایی را در دست برنامهریزی و اقدام دارد.
وی سپس به موضوع پروژه قطار شهری قم اشاره کرد و با ابراز برخی گلایهها از پیمانکار این پروژه بهویژه در موضوع بوروکراسی رایج ابراز کرد: بههرحال در تعامل با پیمانکار پروژه، به پیشرفت کار میاندیشیم تا إنشاءالله بهرهبرداری از فاز نخست خط یک مترو قم به مراحل نهایی نزدیک شود.
شهردار قم ادامه داد: استفاده از اوراق مشارکت یکی از راههای تأمین منابع این پروژه بوده است و در همین چند روز اخیر نیز برای نهایی کردن موضوع این اوراق، نیاز بود تا ۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد تهیه و آماده شود.
وی با تأکید بر اینکه قرار بود تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم تا پایان خردادماه به انجام برسد خاطرنشان کرد: متأسفانه تغییرات مدیریتی در رأس هرم پیمانکاری این پروژه سبب ایجاد سکتهای در کار شد.
سقائیان نژاد با اشاره به برخی سنگاندازیهای اخیر در این موضوع اذعان کرد: متأسفانه در روزهای اخیر و درحالیکه برنامهریزیها برای عملیات نهایی فاز نخست خط یک مترو قم در دست اقدام و اجرا بود، نامهنگاری مشکوکی در این موضوع با برخی مسئولان عالیرتبه انجامشده که به دنبال بررسی منشأ این نامهنگاری هستیم.
وی همچنین از مسئولان و دستاندرکاران خواست تا مسائل مربوط به موضوع قطار شهری قم را با در نظر همه جوانب امر موردتوجه قرار داده و البته بازدید میدانی از این پروژه را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
شهردار قم با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در تأمین منابع قطار شهری قم وجود ندارد افزود: البته مشکلات دیگری مانند مباحث پیمانکاری و مشاورهای در مسیر اجرای پروژه وجود دارد که امیدواریم با همراهی و تعامل همه دستاندرکاران حلوفصل شود.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.