معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم آخرین وضعیت نصب تأسیسات مکانیکی در پروژه خط یک مترو قم را تشریح کرد.
داریوش زارع در گفتوگو با شهرنیوز، بابیان اینکه تأسیسات مکانیکی ایستگاههای مترو شامل چهار بخش آتشنشانی، آبرسانی، جمعآوری و دفع فاضلاب ایستگاهی و تهویه ناویژه اتاقهای فنی و اداری است، در شرح بخش آتشنشانی گفت: این بخش شامل اطفای اتوماتیک گازی، اطفاء حریق توسط آب و اطفاء حریق توسط کپسولهای دستی است.
وی افزود: در اطفاء حریق آبی، سازمان قطار شهری طبق ضوابط آتشنشانی متروهای کشور نسبت به ساخت مخازن بتنی مجهز به بوستر پمپهای ویژه با احجام ۱۸۰ تا ۲۴۰ مترمکعب در ایستگاههای مترو قم اقدام کرده است که بحث سازهها بهطور کامل تکمیلشده و در حال تهیه و تأمین تجهیزات آتشنشانی هستیم.
وی بابیان اینکه در بخش لولهکشیها، علیالخصوص آتشنشانی نیز لولهها و جعبههای امداد و سایر تجهیزات تهیه و در ایستگاهها و تونل نصبشده است، تصریح کرد: در قسمت آبرسانی نیز که شامل مصارف بهداشتی، آشامیدنی و مصارف دستگاههای تهویه ایستگاهی و تونلی است، نیز تمام موارد فاز نخست تهیه و نصبشده است.
زارع گفت: در موضوع جمعآوری و دفع فاضلاب ایستگاهی که شامل سرویسهای بهداشتی، آبدارخانه و آبسردکنها و یا آب باران نفوذی در ایستگاه و همچنین پساب ناشی از تجهیزات آتشنشانی است نیز از لولههای ساخت داخل و متفاوت از دیگر متروهای کشور استفادهشده و فاضلاب دو ایستگاه بهویژه ایستگاه میدان مطهری که قرار است در فاز نخست بهرهبرداری از مترو قم وارد مدار شود را به پایان رساندهایم.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم ادامه داد: در خصوص تهویه ناویژه اتاقهای فنی و اداری ایستگاهها نیز نصب کانالهای هوارسانی و همچنین کانالهای تخلیه هوا انجامشده و در خصوص تهیه فنهای تهویه و نصب اگزوز فنهای تخلیه نیز با استفاده از فنّاوری ساخت داخل که با بالاترین کیفیت و رعایت موارد استانداردی ویژه مختلف تائید شده و در حال خریداری هستند
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.