مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به آخرین وضعیت ساخت ایستگاههای فاز نخست خط یک گفت: در طول این مسیر شش ایستگاه وجود دارد که دو ایستگاه میدان مطهری و کشاورز در مراحل پایانی ساخت است.
منصور درویشی در گفتوگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم اظهار داشت: فاز نخست پروژه به طول شش کیلومتر، شامل شش ایستگاه از محل دپو قلعه کامکار شروع و به میدان مطهری ختم میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: ۲ ایستگاه مطهری و میدان کشاورز بهصورت ۱۰۰ درصدی و ۴ ایستگاه دیگر نیز تا مرحله تکمیل سازه اصلی بهعنوان ایستگاه عبوری ساخته میشود.
وی با اشاره به برداشتن گامهای مثبت در حوزه تجهیزات تصریح کرد: بخشی از ساختمانهای دپو نیز جهت تعمیرات و سرویسهای دورهای تکمیل و یک پست برق ۶۳ به ۲۰ کیلوولت نیز برای برقرسانی به پروژه تکمیل و در مدار قرار میگیرد.
درویشی یادآور شد: در بخش تأمین تجهیزات با توجه به موانع خرید خارجی و تحریمهای موجود، انحراف نسبت به برنامه زمانبندی زیاد است که در این راستا تلاش میشود با رفع موانع و تزریق نقدینگی هرچه سریعتر انحراف موجود به حداقل برسد.
وی در خصوص تجهیزات تأمین توان نیز گفت: برای خرید سوییچ گیرهای دی سی، رکتیفایر و ترانسهای TPS قراردادهایی منعقد شده و مبلغی بهعنوان پیشپرداخت نیز تأدیه شده است.**
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.