شهردار قم گفت: مترو قم را باید یکی از پیشگامان حمایت از تولید داخل دانست و با توجه به ارزبری، بخشی از این تجهیزات در داخل تأمین شد.
به گزارش شهرنیوز، دکترسید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم اظهار داشت: پروژه مترو قم یکی از مهمترین و درعینحال، حساسترین طرحهای عمرانی شهر است که خوشبختانه روند خوبی در این پروژه در حال اجراست.
شهردار قم با بیان اینکه یکی از مشکلات این پروژه منابع مالی بود که خوشبختانه در حال حاضر هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، ابراز کرد: فاز نخست این پروژه مهم از قلعه کامکار تا میدان مطهری به طول بیش از ۵ کیلومتر در حال اجراست که امیدواریم با تلاشی که در حال انجام بوده بتوانیم تا پایان خرداد تست گرم این پروژه انجام شود.
سقائیان نژاد یکی از مشکلات قبلی در زمینه راهاندازی مترو را تأمین تجهیزات و واگن برشمرد و ادامه داد: مترو قم را باید یکی از پیشگامان حمایت از تولید داخل دانست و با توجه به ارزبری، بخشی از این تجهیزات در داخل تأمین شد.
وی در مورد تأمین واگنهای مترو تصریح کرد: با رایزنیها در سطح ملی مقررشده این فاز از مترو قم با دو رام قطار و ۱۰ واگن بهصورت قرضی از سازمان قطار شهری یکی از کلانشهرها به بهرهبرداری برسد.
شهردار قم با اشاره به اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری قم در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: در پروژه مترو قرارداد بهصورت ۴۰ درصد غیر نقدی و ۶۰ درصد نقدی است که خوشبختانه پول آن فراهمشده که امید است بتوانیم خردادماه آن را به بهرهبرداری برسانیم.****
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.