ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

شهروندان قمی امسال سوار مترو می‌شوند/انجام تست آزمایشی تا پایان خرداد

24 فروردین 1400

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به شتاب گیری روند اجرای پروژه خط یک مترو قم، گفت: شهروندان قمی در سال 1400 سوار مترو می‌شوند.

image

به گزارش شهرنیوز، منصور درویشی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه قطار شهری قم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: خبرنگاران نقش مؤثر و بسزایی در انعکاس فعالیت‌های مترو دارند و درخواست ما این است که بیش‌ازپیش فعالیت‌های زیرزمینی این طرح بزرگ و تأثیرگذار شهری را رسانه‌ای کرده و به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه امروز مردم باید بدانند که چه اتفاقی در زیرزمین و در عمق ۲۲ متری زمین صورت می‌گیرد، افزود: اجرای طرح عمرانی در این عمق زمین کار دشواری است و باید به تمام کارگران و مهندسان عزیز و زحمت‌کش نیز خدا قوت عرض کنیم.

درویشی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ اجرای متروی قم آغازشده و در حال حاضر نیز با قدرت در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این طرح مشکل مالی نداریم و مشکلات موجود مشکلات قراردادی است که در حال برطرف شدن است.

وی ابراز کرد: با توجه به وعده داده‌شده خردادماه ۱۴۰۰ تست گرم فاز نخست خط یک مترو قم را انجام دهیم و پس از انجام تست‌های آزمایشی حرکت قطار که به‌طورمعمول بین سه تا شش ماه است، شهروندان و زائران شهر کریمه اهل‌بیت(س) می‌توانند سوار مترو شوند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشخصات خط یک قطار شهری قم بیان کرد: این طرح بزرگ عمرانی شهری با دارا بودن ۱۴ ایستگاه دارای ۱۴.۸ کیلومتر طول است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است مرحله نخست این خط حدفاصل دو ایستگاه ۹ و ۱۴ به طول شش کیلومتر تا پایان خردادماه امسال به بهره‌برداری برسد.

درویشی یادآور شد: طول متوسط هر ایستگاه ۱۱۰ متر بوده و فاصله بین ایستگاه‌ها بین ۶۶۰ تا یک هزار و ۹۸۰ متر و به‌طور متوسط حدود یک کیلومتر است که ظرفیت حمل مسافر برای خط یک متروی قم ۲۳ هزار و ۲۵۰ نفر در ساعت پیش‌بینی‌شده و فاصله زمانی اعزام قطارها نیز ۱۵۰ ثانیه است.

وی اظهار داشت: تعداد قطارهایی که قرار است در این مسیر کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد ۲۶ رام و هر رام نیز شامل ۵ واگن است.*

تگ ها :
آخرین اخبار

نصب آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم

آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازی‌های مذهبی و فرهنگی ایستگاه‌های مترو نصب شد.


مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرح‌های اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.


احداث فاز دوم مترو با هدف اتصال حرم به مسجد جمکران بر اجرای منوریل ارجحیت دارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.


پیشرفت بیش از 98 درصدی فاز نخست مترو قم

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هم‌اکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهره‌برداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیش‌بینی می‌شود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.


15 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاز دوم مترو قم نیاز است

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.


نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو قم هستیم

مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.


بازدید معاون وزیر از پروژه مترو قم

بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالش‌های پیش‌رو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.


حل معضل ترافیک قم با احداث چهار خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیش‌بینی 4 خط حمل‌ونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درون‌شهری خبر داد.


شتاب پروژه متروی قم با تخصیص ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرک‌های جدید خواهد داشت.


صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط اول متروی قم/اتصال ریلی حرم مطهر تا مسجد جمکران تا ۳ سال آینده

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینه‌سازی‌های مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذی‌صلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های اجرایی این فاز صرفه‌جویی شده است.