استاندار قم خواستار تسریع در اجرای متروی قم شد و گفت: فاز نخست این طرح خردادماه ۱۴۰۰ افتتاح میشود.
به گزارش شهرنیوز، بهرام سرمست در نشست بررسی آخرین وضعیت مترو قم با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته برای اجرای این پروژه، اظهار داشت: این پروژه موردحمایت تمامی دستگاههای استان و از مهمترین طرحهای شهری به شمار میرود.
استاندار قم افزود: در جلسهای که در حضور معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، خوشبختانه صورتجلسهای بهمنظور تأمین دو رام از قطارهای شهری مشهد به این طرح اختصاص یافت که در تماس با مدیرعامل مترو مشهد و شهردار مشهد نیز قول گرفتهشده و صورتجلسه شد و مقرر شد آنان بازدیدی از پیشرفت پروژه برای اختصاص این واگنها داشته باشند.
سرمست با تأکید بر اینکه طبق وعدهها باید تا پایان خرداد فاز نخست خط یک به بهرهبرداری برسد، تصریح کرد: پیشرفت طرح خوب است ولی با این سرعت ما نمیتوانیم، افتتاح فاز یک مترو را به خرداد برسانیم و که بهطور حتم باید سه شیفت کار شود.
وی با قدردانی از اقدامات سردار محمد در پیشبرد مترو قم، گفت: انتظار داریم این تغییر و تحول، در این پروژه و پیشرفت آن تأثیر نداشته باشد و مشکلات حل شود تا بتوانیم در موعد مقرر به بهرهبرداری برسانیم.
استاندار قم با تأکید بر اینکه برای بهرهبرداری از خط یک قطار شهری تعهد داریم، خاطرنشان کرد: شورا، شهرداری، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان اهتمام ویژه به مترو قم دارند و قرارگاه خاتمالانبیا نیز پایکار است.
سرمست مترو قم را از پروژههای مهم زیربنایی و اساسی در شهر دانست که باید کار بهصورت سه شیفت دنبال شود، ابراز کرد: در وضعیت موجود مقداری از زمانبندی عقب هستیم و باید جبران شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به مترو قم در اواخر سال گذشته، عنوان کرد: این پروژه مشکل مالی ندارد و از قرارگاه خاتمالانبیا انتظار داریم با عزمی جدیتر از قبل کمک کرده و برای شهر کریمه اهلبیت(ع) پروژهای ماندگار تحویل دهد.
استاندار قم همچنین در مورد مشکلات سیمان و فولاد پروژه قطار شهری قم نیز اظهار داشت: موضوع سیمان و فولاد از فولاد کاشان و سیمان نیزار پیگیری تا به نتیجه برسد.*
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.