معاون فنی و اجرایی سازمان قطارشهری قم با اشاره به روند ساخت ایستگاههای مترو، از طی شدن مراحل نهایی احداث سازه بتنی ایستگاه های اصلی مترو خبر داد
داریوش زارع در گفت و گو با شهرنیوز، با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث اجرایی مترو در دو فاز برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: فاز اول شامل شش ایستگاه و دپوی پارکینگ است.
به گفته معاون فنی و اجرایی سازمان قطارشهری قم دپوی پارکینگ محل تعمیرات و پارکینگ قطارها بوده که در انتهای خط جانمایی شده است.
زارع با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به منابع مالی و برنامهریزیهای شهری قرار بر این شده است که دو ایستگاه به صورت صددرصدی جانمایی شود، افزود: سازه و بحثهای نازک کاری این دو ایستگاه صددرصدی باید به اتمام برسد.
وی افزود: در بخش جداگانهای بحث تجهیزات هم در حال پیگیری و بستن قراردادهاست و در این دو ایستگاه در حال حاضر بحث سازه بتنی ایستگاه که شامل سازه مرکزی و سازه جانبی است، تقریبا مراحل نهایی خود را طی می کند.
معاون فنی و اجرایی سازمان قطارشهری قم با بیان اینکه در دو ایستگاه که در اولویت اجرا هستند پیمانکاران نازک کاری و تاسیساتی شروع به کار کردهاند، افزود: در ایستگاههای عبوری هم که صرفا فعلا قطار از آنها عبور میکند و مسافر گیر نیستند؛ با توجه به اهمیت عبور ایمن قطار از ایستگاه، برنامه ریزی اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.
زارع افزود: قطعا در زمان بهرهبرداری با سیاست گذاری کلان شهری اولویت بندی میشود که کدام ایستگاه زودتر وارد مدار مسافرگیری شده و خدمت رسانی کند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.