مهندس منصور درویشی در جلسه شورای سازمان قطارشهری قم عنوان کرد: اهتمام جدی شهرداری قم و سازمان قطارشهری بر تأمین منابع مالی پروژه مترو
به گزارش روابط عمومی سازمان قطارشهری با توجه به اهمیت اجرای به موقع پروژه خط 1 مترو قم برای مدیران کلان شهری و استان ، جلسه شورای سازمان قطار شهری قم برای بررسی مسائل ومشکلات پیش روی آن پروژه به ریاست استاندار قم و با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پیمانکار پروژه، برگزار شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری با اشاره به محدودیت زمانی راه اندازی فاز اول خط 1 مترو طبق مصوبه شورای عالی فنی کشور تا انتهای سال 99 بیان داشت: احداث پروژه خط 1 مترو قم از سال 90 آغاز شده که مدت اولیه اجرای آن 60 ماه بوده است، که به دلیل مشکلات مختلف از جمله عدم تخصیص کامل اعتبارات عمرانی از سوی دولت در سنوات قبل و اختلافات قراردادی ناشی از نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ تورم و تحریم های ظالمانه ، راه اندازی این پروژه به تعویق افتاده است.
وی با بیان انجام بازدیدهای دوره ای خود از پروژه و شرکت در جلسات کارگاهی با حضور نفرات کلیدی پیمانکار ومشاور، خاطر نشان کرد : برای این که بتوانیم مطابق با برنامه زمانبندی مشخص تا پایان سال ۹۹ فاز اول این پروژه را تکمیل و راه اندازی نماییم، لازم است جلساتی در سطح مدیران کلان برای حل مشکلات پیش رو برگزار گردد و این موضوع نیز مورد تایید اعضای شورای سازمان قرارگرفت.
ایشان ضمن تأکید بر همدلی بین ارکان پروژه مترو قم و همچنین اهتمام جدی شهرداری و سازمان قطار شهری مبنی بر پرداخت صورت وضعیت ها در صورت پیشبرد کار طبق برنامه کاری، از پیمانکار مترو درخواست نمود در اسرع وقت ضمن تأمین به موقع تجهیزات، تیم فنی مهندسی و اجرایی خود در پروژه مترو را جهت سرعت بخشیدن به پیشرفت کار، تکمیل نماید.
مهندس درویشی با تأکید بر لزوم حمایت و پشتیبانی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از پروژه مترو ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای اساسی، در سرعت بخشیدن به پیشبرد برنامه های کاری پروژه، تزریق منابع مالی دریافتی از شهرداری قم در کوتاه ترین زمان ممکن به این پروژه می باشد.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.