خوشبختانه پروژه مترو در شرايط خوبي به سر ميبرد و ركورد ۲۱ متر حفاري داشتيم كه ميزان قابل قبولي است و به بركت وجود بارگاه حضرت معصومه(س) توانستيم پيشرفت خوبي داشته باشيم.
مديرعامل محترم سازمان قطار شهري قم از حل مشكلات متروي قم خبر داد و نسبت به نحوه پيشرفت اين پروژه ابراز رضايت كرد.
علي اكبر مجد حكمت با اشاره به وضعيت مترو گفت: خوشبختانه پروژه مترو در شرايط خوبي به سر ميبرد و ركورد ۲۱ متر حفاري داشتيم كه ميزان قابل قبولي است و به بركت وجود بارگاه حضرت معصومه(س) توانستيم پيشرفت خوبي داشته باشيم.
ایشان مشكل مالي را اصليترين موضوع بر سر راه مترو دانست و خاطرنشان كرد: مشكل اجرايي، فني و مهندسي در اين پروژه وجود ندارد و فقط به لحاظ مالي مشكلي بوده كه با فروش اوراق مشاركت حل شده است و اعتبار قابل توجهي با پشتيباني شهرداري در اختيار ما قرار گرفته است.
وي به پشتيباني استانداري از اين پروژه اشاره و بيان كرد: استاندار و شهردار قم حامي اين پروژه هستند و در اين صورت مانعي براي ادامه كار نخواهيم داشت و اميدواريم بتوانيم بدون وقفه كار متروي قم را به سرانجام برسانيم.
مديرعامل سازمان قطار شهري قم از اجراي برنامه دو ساله خبر داد و تصريح كرد: با سناريويي كه در نظر گرفته شده قرار است فاز نخست به مرحله بهرهبرداري برسد.
مجد حكمت در ادامه افزود:بنا شده فاز نخست متروراه اندازي شده و دو تا سه ايستگاه آماده شود و راه اندازي قطار نيز در حد دو يا سه راند صورت بگيرد كه قرار داد براي ساخت واگن را دنبال ميكنيم و اگر اين مراحل را پشت سر بگذاريم فاز نخست تا دو سال ديگر به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه شهرداري سهم خود را تامين ميكند تا اين پروژه را فعال نگه داريم، اظهار داشت: با ميزان حفاري كه تا كنون داشتيم اميدواريم بتوانيم در ادامه نيز با حمايت و پشتيباني پيشرفت قابل توجهي داشته باشيم.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.