معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم گفت: امسال دولت ۶۵ ميليارد تومان براي مترو قم تخصيص داده كه بخشي به صورت اوراق و بخشي نيز نقدي است.(تاریخ انتشار 95/8/25)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر قاري قرآن با اشاره به وضعيت مالي پروژه مترو، اظهار كرد: غالباً پروژههاي قطار شهري با مشاركت شهرداريها و دولت انجام ميشود و پروژه خط A مترو قم نيز با همين سبك اجرايي شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه امسال دولت ۶۵ ميليارد تومان براي مترو قم اختصاص داده است، گفت: البته بخشي از اين تخصيص به صورت اوراق بوده و بخشي نقدي صورت خواهد گرفت.
قاري قرآن بيان كرد: البته دولت به دنبال اين است كه روند مشاركت در پروژههاي قطار شهري را تغيير داده و ساخت را به عهده شهرداريها بگذارد و تنها در بحث تجهيز و ناوگان مشاركت داشته باشد.
وي وضعيت تكميل فاز نخست خط اول مترو را مورد توجه قرار داد و افزود: حفاري فاز نخست به طور كامل انجام شده و در اين فاز اجراي ۶ ايستگاه در دستور كار قرار گرفته كه تاكنون پنج ايستگاه تحويل پيمانكار شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به پيش بيني زمان دو تا ۲.۵ ساله براي اتمام فاز نخست مترو خاطرنشان كرد: البته اين پيش بيني در صورت تأمين منابع مالي و همچنين تجهيزات لازم است و اگر اين نيازها برطرف شود فاز نخست به طول قريب به پنج كيلومتر از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري راه اندازي ميشود.
قاري قرآن با بيان اينكه در افق پيش بيني شده براي افتتاح فاز نخست دو ايستگاه به طور كامل در مدار مصرف قرار خواهد گرفت، خاطرنشان كرد: باقي ايستگاهها نيز به مرور تكميل شده و در اختيار شهروندان قرار ميگيرد.
وي به استفاده از فاينانس چين براي اجرا و تجهيز خط دوم مترو قم اشاره كرد و افزود: البته شهرداري به دنبال اين است كه اجراي خط B توسط قرارگاه خاتم الانبياء سپاه انجام شده و تأمين تجهيزات و ناوگان توسط چينيها انجام شود كه در حال حاضر مسائل مرتبط با مطالعات اين خط در حال انجام است و سعي داريم مطالعات را تا پايان سال تكميل كنيم
وزیر کشور در بازدید از خط ۲ مترو کرج سیستم حمل و نقل ریلی را ارزانترین، ایمنترین و پاکترین سیستم حمل و نقل عمومی دانست و آن را اولویت دارترین بخش این حوزه عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، بصورت سرزده از فعالیت های در حال انجام فاز دوم خط یک مترو قم بازدید و در جریان پیشرفتها و مشکلات پیش رو قرار گرفت.
در نشست بررسی مسائل خط ۲ مترو قم با هدف کاهش بار ترافیکی محورهای شمال، جنوب و مرکزی شهر، بر ضرورت شتاببخشی به تکمیل فازهای نخست و آغاز به موقع این خط تأکید شد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم به همراه مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم، از غرفههای نمایشگاه بینالمللی حملونقل بازدید و با آخرین دستاوردها، فناوریها و نوآوریهای حوزه حملونقل عمومی آشنا شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: خط یک متروی قم به طول 14.8 کیلومتر قلعه کامکار را به جمکران وصل میکند که اکنون بخش نخست این خط از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده بهرهبرداری و منتظر واگن است و خط دوم مترو از پایانه مسافربری قم تا منطقه پردیسان و فرودگاه درنظر گرفتهشده است.
شهردار قم با صدور پیامی فرا رسیدن روز کارمند را به کلیه کارمندان شاغل در شهرداری، ستاد، مناطق و سازمانهای تابعه تبریک گفت.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی و رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه امروز در جریان مسائل و پیشرفتهای پروژه مترو قم قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم ضمن تقدیر از پیگیری مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل ریلی در رفع مشکلات تامین واگن گفت: مشکلات تأمین واگن از طریق همکاری وزارت کشور و شرکت تأمینکننده چینی حل شده و شهرداری قم تنها موظف به پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه پروژه مترو قم در حال حاضر بهصورت سه شیفت در حال احداث است، از کاهش چشمگیر هزینهها و صرفهجویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در اجرای فاز دوم خط نخست خبر داد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی قم شهرداری قم از پیشرفت ۹۷ درصدی فاز نخست متروی قم خبر داد و گفت: تا بهمن سال جاری واگنها باید تحویل و تست گرم آغاز شود.