معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم گفت: امسال دولت ۶۵ ميليارد تومان براي مترو قم تخصيص داده كه بخشي به صورت اوراق و بخشي نيز نقدي است.(تاریخ انتشار 95/8/25)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری قم به نقل از شهرنيوز، دكتر قاري قرآن با اشاره به وضعيت مالي پروژه مترو، اظهار كرد: غالباً پروژههاي قطار شهري با مشاركت شهرداريها و دولت انجام ميشود و پروژه خط A مترو قم نيز با همين سبك اجرايي شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با بيان اينكه امسال دولت ۶۵ ميليارد تومان براي مترو قم اختصاص داده است، گفت: البته بخشي از اين تخصيص به صورت اوراق بوده و بخشي نقدي صورت خواهد گرفت.
قاري قرآن بيان كرد: البته دولت به دنبال اين است كه روند مشاركت در پروژههاي قطار شهري را تغيير داده و ساخت را به عهده شهرداريها بگذارد و تنها در بحث تجهيز و ناوگان مشاركت داشته باشد.
وي وضعيت تكميل فاز نخست خط اول مترو را مورد توجه قرار داد و افزود: حفاري فاز نخست به طور كامل انجام شده و در اين فاز اجراي ۶ ايستگاه در دستور كار قرار گرفته كه تاكنون پنج ايستگاه تحويل پيمانكار شده است.
معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم با اشاره به پيش بيني زمان دو تا ۲.۵ ساله براي اتمام فاز نخست مترو خاطرنشان كرد: البته اين پيش بيني در صورت تأمين منابع مالي و همچنين تجهيزات لازم است و اگر اين نيازها برطرف شود فاز نخست به طول قريب به پنج كيلومتر از ايستگاه قلعه كامكار تا ايستگاه مطهري راه اندازي ميشود.
قاري قرآن با بيان اينكه در افق پيش بيني شده براي افتتاح فاز نخست دو ايستگاه به طور كامل در مدار مصرف قرار خواهد گرفت، خاطرنشان كرد: باقي ايستگاهها نيز به مرور تكميل شده و در اختيار شهروندان قرار ميگيرد.
وي به استفاده از فاينانس چين براي اجرا و تجهيز خط دوم مترو قم اشاره كرد و افزود: البته شهرداري به دنبال اين است كه اجراي خط B توسط قرارگاه خاتم الانبياء سپاه انجام شده و تأمين تجهيزات و ناوگان توسط چينيها انجام شود كه در حال حاضر مسائل مرتبط با مطالعات اين خط در حال انجام است و سعي داريم مطالعات را تا پايان سال تكميل كنيم
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.