در كارگروه تخصصي مديران عامل سازمان قطارشهري شهرداري كلانشهرهاي كشور عنوان شد.
در كارگروه تخصصي مديران عامل سازمانهاي قطار شهري كلانشهرهاي كشور بر گسترش استفاده از مترو و منوريل به منظور كاهش آلودگي هوا و رفع مشكلات زيست محيطي تاكيد شد.
سردار حكمت مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداري قم در اين نشست تخصصي گفت: مشكلات مالي در استان قم سيستم حمل و نقل را با مشكل مواجه كرده است و متاسفانه نتوانستهايم به نتيجه مورد نظر برسيم.
وي اذعان داشت: متاسفانه در شهر قم دو پروژه مترو و منوريل كه از مهمترين برنامههاي استاني است به دليل عدم حمايتهاي مالي دولت به كندي رو به جلو حركت ميكند.
مديرعامل سازمان قطار شهري شهرداري قم بيان داشت: ما در استان تلاش مي كنيم با توجه به همه مشكلات مالي پروژه منوريل را به انجام برسانيم و اميدواريم تا پايان سال جاري چهار ايستگاه ابتدايي را به بهره برداري برسانيم.
همچنين در اين نشست دكتر منتظري معاون پشتياني مترو تهران نيز گفت: اين پروژه از زيرساختهاي موفق بود كه از سالياني دور در تهران آغاز شده بود.
وي گفت: مترو در كشور موجب صرفه جويي در انرژي و وقت و كاهش آلودگي هوا ميشود و اميداريم بتوانيم با اين جلسات سيستم حمل و نقل مترو را در كشور يكپارچه و راه اندازي كنيم.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.