سرپرست سازمان قطار شهری قم: تکمیل پروژه مونوریل جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان قم می باشد و لیکن برای تکمیل و راه اندازی نیاز به حمایت مردمی و هم افزایی ذینفعان داریم. ( تاریخ انتشار ۱۸/ ۱۰ /۱۴۰۱)
محمدرضا انگشت باف با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ملی مونوریل بیان کرد: در سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به استان قم، مونوریل در صدر پروژه های دارای اولویت استان جهت راه اندازی قرار گرفت و در سال گذشته با برگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی از سوی هیئت دولت، وزارت کشور و استانداری قم مورد پیگیری قرار گرفت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم افزود: خوشبختانه مشکلات قراردادی پیمانکار در حال برطرف شدن می باشد و مقدمات تکمیل و راه اندازی پروژه نیز فراهم شده تا تجهیزاتی که با هزینه های بسیار بالا چندین سال در انبار ها نگهداری می شوند، جهت استفاده در اختیار شهروندان و زائرین حرم کریمه اهل بیت (س) قرار گیرد.
انگشت باف در ادامه عنوان کرد: از نظر کارشناسی مقایسه مونوریل با دیگر سامانه های ریلی صحیح نبوده و این پروژه نیز همانند دیگر پروژه ها دارای مزایا و معایبی می باشد، اما نکته قابل توجه این است که در کلان شهر های مهم و توسعه یافته دنیا، خطوط حمل ونقل عمومی مکمل یکدیگربوده و بر اجرای سامانه ای خاص اصرار نمی ورزند.
از آنجا که در سالهای اخیر در مورد جذب توریست و گردشگر نگاه ویژه ای شکل گرفته است و شهر مقدس قم نیز به برکت وجود حرم کریمه اهلبیت (س) و قرار گرفتن در محور مواصلاتی چندین استان، می تواند به مرکز مهمّ جذب توریسم زائر تبدیل شود، راه اندازی اولین مونوریل کشور و حتی توسعه آن به سمت آرامستان بهشت معصومه و شهرک چاپ و نشر و ... بسیار کاربردی و راهگشا خواهد بود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز به همراه مسئولان استانی و شهری قم از فاز نخست متروی این شهر در ایستگاه شهید مطهری بازدید کرد و مدیران شهری گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه ارائه دادند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشرفتهای پروژه مترو قم گفت: وزارتخانه برای تسریع تعهدات طرف خارجی و رفع موانع بهرهبرداری، پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
بازدید معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از تجهیزات و زیرساختهای مترو، تازهترین ارزیابیها از روند آمادهسازی برای آغاز بهرهبرداری خط نخست را ارائه داد و ضرورت تکمیل ملزومات عملیاتی پروژه را برجسته کرد.
در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.