سرپرست سازمان قطار شهری قم: تکمیل پروژه مونوریل جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان قم می باشد و لیکن برای تکمیل و راه اندازی نیاز به حمایت مردمی و هم افزایی ذینفعان داریم. ( تاریخ انتشار ۱۸/ ۱۰ /۱۴۰۱)
محمدرضا انگشت باف با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ملی مونوریل بیان کرد: در سفر سال گذشته آیت الله رئیسی به استان قم، مونوریل در صدر پروژه های دارای اولویت استان جهت راه اندازی قرار گرفت و در سال گذشته با برگزاری جلسات مدیریتی و کارشناسی از سوی هیئت دولت، وزارت کشور و استانداری قم مورد پیگیری قرار گرفت.
سرپرست سازمان قطار شهری قم افزود: خوشبختانه مشکلات قراردادی پیمانکار در حال برطرف شدن می باشد و مقدمات تکمیل و راه اندازی پروژه نیز فراهم شده تا تجهیزاتی که با هزینه های بسیار بالا چندین سال در انبار ها نگهداری می شوند، جهت استفاده در اختیار شهروندان و زائرین حرم کریمه اهل بیت (س) قرار گیرد.
انگشت باف در ادامه عنوان کرد: از نظر کارشناسی مقایسه مونوریل با دیگر سامانه های ریلی صحیح نبوده و این پروژه نیز همانند دیگر پروژه ها دارای مزایا و معایبی می باشد، اما نکته قابل توجه این است که در کلان شهر های مهم و توسعه یافته دنیا، خطوط حمل ونقل عمومی مکمل یکدیگربوده و بر اجرای سامانه ای خاص اصرار نمی ورزند.
از آنجا که در سالهای اخیر در مورد جذب توریست و گردشگر نگاه ویژه ای شکل گرفته است و شهر مقدس قم نیز به برکت وجود حرم کریمه اهلبیت (س) و قرار گرفتن در محور مواصلاتی چندین استان، می تواند به مرکز مهمّ جذب توریسم زائر تبدیل شود، راه اندازی اولین مونوریل کشور و حتی توسعه آن به سمت آرامستان بهشت معصومه و شهرک چاپ و نشر و ... بسیار کاربردی و راهگشا خواهد بود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیگیری جدی اقدامات اجرایی فاز دوم خط یک متروی قم (از میدان مطهری تا جمکران) با انعقاد قراردادهای جدید و انجام بهینهسازیهای مالی خبر داد و گفت: بر اساس مطالعات مشاور ذیصلاح، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینههای اجرایی این فاز صرفهجویی شده است.
تابلوی هنری منحصربهفردی با تلفیق هنر اسلامی-ایرانی و هنر معاصر، در ورودی شمالی ایستگاه مترو میدان کشاورز قم نصب شد تا بهعنوان نمایشگری از هویت فرهنگی و تاریخی این استان در قلب شبکه حملونقل ریلی بدرخشد.
بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم از فاز دوم خط اول مترو قم با همراهی اعضای شورای شهر انجام شد؛ در این بازدید آخرین وضعیت پروژه بررسی و بر همکاری پلیس و شهرداری برای تسریع بهرهبرداری و ارتقای ایمنی ترافیک شهری تأکید شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به اهمیت حقوق کارگران و بیمهشدگان، برمساعدت و لزوم نظارت دقیق و شفاف بر پرداختهای قانونی پیمانکاران تاکید کرد.
شهردار قم گفت: با تلاش همکارانم در شورای شهر و سازمان قطار شهری، ۲ دستگاه TBM با قطر ۶ متر برای حفاری خط دوم مترو وارد قم شد.