دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از تصميم براي احياي خط B متروي قم خبر داد. (تاریخ انتشار 95/4/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دكتر عليرضا قاري قرآن ، با اشاره به اينكه خط B متروي قم كه از پرديسان تا فرهنگيان امتداد دارد به دليل در دستور كار قرار گرفتن منوريل فراموش شده بود اظهار داشت: شرايط جديد موجب شده تغييراتي در اين تصميمگيري ايجاد شود و اكنون تصميم استان بر اين شد كه خط B كه مصوبه آن از قبل در استان وجود دارد٬ از پرديسان آغاز شود.
وي با اشاره به اينكه شهرداري به دنبال تأمين مالي و اقدامات اوليه براي احياي اين خط است افزود: اين خط به اين دليل كه از خيابانهاي صفائيه و ارم ميگذرد و به حرم ميرود بسيار مغتنم است و ما حتماً بايد به دنبال پوشش حرم با سيستمهاي ريلي باشيم تا بتوانيم بار بزرگي از ترافيك هسته مركزي شهر قم برداريم.
معاون شهردار قم با اشاره به اينكه عبور منوريل از ايستگاه ميدان مطهري نميتواند پوشش مناسبي براي مسافران حرم مطهر محسوب شود اظهار داشت: يكي از ايراداتي كه به منوريل گرفته ميشود اين است كه اين خط محورش در مقايسه با مصوبهاي كه براي مترو وجود داشت٬ جا به جا شده است.
وي افزود: با جا به جايي خط B متروي قم با منوريل در واقع مطلوبيتي كه براي پوشش ۱۹ دي و امتداد حرم وجود داشت٬ از دست رفته است و دسترسي ايستگاههاي منوريل در ميانه رودخانه با دسترسي كه ايستگاه مترو درون بافت پرتراكم ميتواند داشته باشد٬ قابل مقايسه نيست.
قاري قرآن با اشاره به اهميت پوشش مترو در مناطق شمالي شهر قم كه كانونهاي جمعيت را تشكيل ميدهند گفت: بنا بر اين است كه خط B را بر محور خودش از پرديسان تا فرهنگيان ادامه دهيم و از حدود مصلا يك خط سومي كه نامش را ميگذاريم خط C از مصلا تا ميدان امام خميني(ره) پيش ببريم.
وي با اشاره به تلاش شهرداري براي تأمين مالي خط B متروي قم تصريح كرد: اميدواريم در مجموعه مديريت شهري بتوانيم اين خط را در سال ۹۵ عملياتي كنيم
مدیر عامل سازمان قطار شهري قم، برق دار شدن فاز نخست خط یک مترو را گام مهمی در جهت راه اندازی و بهره برداری از این پروژه کلان در جهت خدمت رسانی به شهروندان دانست.
انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهري قم با صدور پیامی ضمن تقدیر از تلاش های کارگران زحمتکش پروژه های مترو و منوریل، فرا رسیدن هفته کار و کارگر را تبریک گفت.
معاون بهره برداری سازمان قطار شهری قم: استفاده از توان و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و توانمند داخلی از ابتدای پروژه مترو قم تا کنون در اولویت های سازمان قطار شهری قرار داشته است.
معاون بهره برداریسازمان قطار شهری شهرداری قم از تأمین موانع انتهای پروژه خط یک مترو قم با استفاده از توان داخلی و تولیدکنندگان داخلی خبر داد.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با حضور در ایستگاه مترو شهید مطهری ضمن بازدید از روند احداث این ایستگاه در جریان آخرین وضعیت اجرای پروژه بزرگ خط یک مترو قم قرار گرفت.
دکترآقامیری: خط Bمترو قم از سایت ۵۶۰ هکتاری آغاز و تا میدان ۷۲ تن ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: اوراق مشارکت پروژه کلان متروی قم با افزایش قابل توجه ۵۰۰ درصدی، معادل مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال توسط وزارت کشور تعیین شد.
هزینه بهاء تمام شده برای هر کیلومتر خط 2 مترو قم، تقریباً 40 الی 45 میلیون یورو برآورد می گردد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم: احداث و توسعه زيرساخت پروژه هاي زيربنايي، نقش مهم و موثري را در ارتقاء سطح فرهنگي و اجتماعي استفاده كنندگان و ساكنين مجاور، ايفاء ميكند.
تجهیزات و قطعات پله برقی های ایستگاه کشاورز با پیگیری های صورت گرفته از وزارت صمت و گمرک، ترخیص و به محل کارخانه سازنده حمل شده است.