دكتر عليرضا قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهرداري قم از تصميم براي احياي خط B متروي قم خبر داد. (تاریخ انتشار 95/4/3)
به گزارش واحد روابط عمومی سازمان قطار شهری به نقل از شهرنیوز، دكتر عليرضا قاري قرآن ، با اشاره به اينكه خط B متروي قم كه از پرديسان تا فرهنگيان امتداد دارد به دليل در دستور كار قرار گرفتن منوريل فراموش شده بود اظهار داشت: شرايط جديد موجب شده تغييراتي در اين تصميمگيري ايجاد شود و اكنون تصميم استان بر اين شد كه خط B كه مصوبه آن از قبل در استان وجود دارد٬ از پرديسان آغاز شود.
وي با اشاره به اينكه شهرداري به دنبال تأمين مالي و اقدامات اوليه براي احياي اين خط است افزود: اين خط به اين دليل كه از خيابانهاي صفائيه و ارم ميگذرد و به حرم ميرود بسيار مغتنم است و ما حتماً بايد به دنبال پوشش حرم با سيستمهاي ريلي باشيم تا بتوانيم بار بزرگي از ترافيك هسته مركزي شهر قم برداريم.
معاون شهردار قم با اشاره به اينكه عبور منوريل از ايستگاه ميدان مطهري نميتواند پوشش مناسبي براي مسافران حرم مطهر محسوب شود اظهار داشت: يكي از ايراداتي كه به منوريل گرفته ميشود اين است كه اين خط محورش در مقايسه با مصوبهاي كه براي مترو وجود داشت٬ جا به جا شده است.
وي افزود: با جا به جايي خط B متروي قم با منوريل در واقع مطلوبيتي كه براي پوشش ۱۹ دي و امتداد حرم وجود داشت٬ از دست رفته است و دسترسي ايستگاههاي منوريل در ميانه رودخانه با دسترسي كه ايستگاه مترو درون بافت پرتراكم ميتواند داشته باشد٬ قابل مقايسه نيست.
قاري قرآن با اشاره به اهميت پوشش مترو در مناطق شمالي شهر قم كه كانونهاي جمعيت را تشكيل ميدهند گفت: بنا بر اين است كه خط B را بر محور خودش از پرديسان تا فرهنگيان ادامه دهيم و از حدود مصلا يك خط سومي كه نامش را ميگذاريم خط C از مصلا تا ميدان امام خميني(ره) پيش ببريم.
وي با اشاره به تلاش شهرداري براي تأمين مالي خط B متروي قم تصريح كرد: اميدواريم در مجموعه مديريت شهري بتوانيم اين خط را در سال ۹۵ عملياتي كنيم
به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.
شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
معاون فنی و اجرایی سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامهریزی انجامشده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومیسازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهرهبرداری خواهد رسید
اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همهجانبه دستگاههای ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حملونقلی تأکید کردند.
شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگنهای مترو و توسعه خطوط حملونقل ریلی این کلانشهر را بررسی کرد.
شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.
دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.
اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.
با هدف تسریع در بهرهبرداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگنسازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: انتظار داریم که امسال واگنهای متروی قم تامین شده و خط نخست متروی قم راهاندازی شود.