در بازدیدی میدانی از قلب تولید صنعت ریلی کشور، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی قم از پیشرفت قابل توجه مراحل ساخت واگنهای مترو این شهر در کارخانه «واگنپارس» خبر داد و بر تحقق برنامههای این پروژه کلان با تکیه بر توانمندی کامل مهندسان و فناوری داخلی تأکید کرد.
به گزارش شهرنیوز به نقل از واحد خبر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف مدیرعامل سازمان، به همراه هیأتی از مدیران و کارشناسان این سازمان، از کارخانه شرکت واگنپارس بازدید کردند. هدف از این بازدید، پیگیری روند ساخت و تحویل واگنهای مترو قم و آشنایی با مراحل ساخت، آمادهسازی و کنترل کیفیت این واگنها بود.
در نشست تخصصی حاشیه این بازدید، انگشتباف با ابراز رضایت از پیشرفت مناسب پروژه، گفت: خوشبختانه فعالیتها در بخشهای مختلف ساخت واگنهای مترو قم روند مطلوبی دارد و امیدواریم واگنها طبق برنامه زمانبندی، جهت انجام تست گرم به پروژه مترو منتقل شوند.
وی ادامه داد: راهاندازی فاز اول خط نخست مترو قم سالهاست از مطالبات شهروندان است و با توجه به تحقق شعار «اول مردم»، مدیریت شهری در ماههای اخیر توجه ویژهای به راهاندازی هرچه سریعتر این پروژه داشته است. شهردار قم بر تأمین واگنهای مورد نیاز فاز اول با اتکا به ظرفیتهای داخلی و حمایت از تولید داخل تأکید کرده است.
انگشتباف تصریح کرد: علاوه بر تولید داخلی، تأمین اعتبارات لازم جهت تحویل واگنها از طریق قرارداد با طرف چینی نیز پیگیری میشود و اقدامات لازم از طریق وزارت کشور در حال انجام است تا فاز اول مترو قم با استفاده از ظرفیتهای داخلی و حمایت از تولید ملی به بهرهبرداری برسد.
با نصب دومین قالب هیدرولیک در تونل سنتی متروی قم، کمتر از ۹۰ متر تا پایان حفاری بخش فوقانی این تونل باقی مانده و پیشبینی میشود طی یک ماه آینده، تونلهای مکانیزه و سنتی خط یک مترو به یکدیگر متصل شوند.
آخرین تابلوی هنری ایستگاه مترو شهید مطهری قم در ادامه فضاسازیهای مذهبی و فرهنگی ایستگاههای مترو نصب شد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم گفت: پروژه مونوریل از ابتدا اقدامی اشتباه بود و برای رفع معضل آن، باید طرحهای اقتصادی و ارتباطی جدید با مترو در مسیر آن ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: در شرایطی که شهرداری قم با محدودیت منابع مالی مواجه است، اتصال حرم مطهر بانوی کرامت به مسجد جمکران بر اجرای مونوریل، ارجحیت دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم با بیان اینکه فاز اول هماکنون با بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است، گفت: در صورت تأمین واگن، پیشبینی میشود مسافرگیری در فاز اول خط یک متروی قم از اوایل سال آینده آغاز شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: فاز دوم خط اول مترو قم از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران امتداد دارد و شامل سه ایستگاه در مسیر است که برای تکمیل این بخش از پروژه، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مالی مورد نیاز است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم گفت: پروژه مترو قم با کمبود منابع مالی مواجه است و برای ادامه اجرای آن، نیازمند حمایت جدی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم.
بازدید معاون وزیر کشور از پروژه مترو قم با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرایی خط یک و ارزیابی چالشهای پیشرو انجام شد؛ تأمین اعتبار و تسریع در تخصیص منابع، محور اصلی این بازدید و جلسه مشترک بود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم از پیشبینی 4 خط حملونقل انبوه تا افق ۱۴۱۵ برای رفع مشکلات ترافیک و مدیریت حمل و نقل درونشهری خبر داد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم از تخصیص 23000 میلیارد ریال اوراق مشارکت و ورود دو دستگاه حفاری جدید جهت پروژه متروی قم خبر داد و گفت: پروژه خط دو مترو با ورود دو دستگاه حفاری تونل و تأمین منابع مالی جدید از محل اوراق مشارکت، گام بلندی به سوی تکمیل برداشت و نقش مهمی در توسعه پردیسان و شهرکهای جدید خواهد داشت.