ســـازمــان حمل و نقل ریلی قــم

Qom rail transport organization

متروی قم آماده خدمت‌رسانی است / میدان مطهری، محور حمل‌ونقل ترکیبی شهر خواهد بود

23 تیر 1404

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهره‌برداری خبر داد و گفت: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده است و تا جمکران ادامه دارد.

image

به گزارش شهرنیوز،خسرو سامری در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیشرفت چشمگیر پروژه متروی قم، از آمادگی کامل بخش شهری خط A برای بهره‌برداری خبر داد و اظهار کرد: خط A متروی قم از منطقه قلعه کامکار در ابتدای جاده جعفریه آغاز شده و تا جمکران ادامه دارد. این خط به طول تقریبی ۱۴.۸ کیلومتر شامل دو بخش شهری و برون‌شهری است که عملیات اجرایی بخش شهری آن، از قلعه کامکار تا میدان مطهری به طول حدود ۵ کیلومتر، به‌طور کامل به پایان رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در این مسیر، چهار ایستگاه طراحی شده است، افزود: دو ایستگاه اصلی در میدان مطهری برای مسافرگیری آماده‌اند و زیرساخت‌هایی مانند ریل‌گذاری، برق‌رسانی، سیگنالینگ و تجهیزات جانبی نیز تکمیل شده‌اند. تنها بخش باقی‌مانده، تأمین واگن‌هاست که بخشی از آن‌ها از چین خریداری شده و بخشی دیگر توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین خواهد شد. به‌محض آماده‌سازی واگن‌ها، بهره‌برداری رسمی این مسیر از قلعه کامکار تا میدان مطهری آغاز می‌شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به جایگاه میدان مطهری در ساختار حمل‌ونقل شهری قم اشاره کرد و گفت: در این نقطه، شهرداری قم بخشی از اراضی را برای احداث پایانه اتوبوسرانی تملک کرده است. بدین ترتیب، با اتصال خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، میدان مطهری به هاب حمل‌ونقل ترکیبی شهر تبدیل خواهد شد.

 

سامری با اشاره به ادامه عملیات عمرانی خط A تا جمکران عنوان کرد: در حال حاضر، حدود ۹۰۰ متر از تونل باقی‌مانده میان میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران حفاری شده و عملیات باقی‌مانده در حال انجام است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال حفاری کامل شود و پس از آن، عملیات لاینینگ و استحکام‌بخشی دیواره‌ها آغاز خواهد شد.

 

وی به اهمیت خط B مترو اشاره کرد و افزود: خط دوم مترو قم که از ترمینال آغاز می‌شود و به منطقه پردیسان ختم خواهد شد، یکی از پروژه‌های کلیدی استان است. با توجه به بارگذاری جمعیتی در قالب نهضت ملی مسکن در پردیسان، پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن شوند؛ عددی فراتر از جمعیت کل برخی استان‌های کشور.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خاطرنشان کرد: خط B به طول ۲۸ کیلومتر و با ۲۱ ایستگاه طراحی شده است که در امتداد رودخانه قمرود به سمت پردیسان حرکت می‌کند و یکی از شاخه‌های آن نیز به فرودگاه قم منتهی خواهد شد. مجوز اجرای این خط از شورای عالی ترافیک کشور دریافت شده است.

 

سامری تأکید کرد: نقطه تقاطع خطوط A و B در میدان مطهری قرار دارد که امکان تبادل مسافر را فراهم می‌کند. با شکل‌گیری این ساختار حمل‌ونقل یکپارچه، می‌توان امیدوار بود بخش قابل‌توجهی از مشکلات ترافیکی شهر قم رفع شود.

تگ ها :
آخرین اخبار

تاکید بر تسریع در تامین واگن مترو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم

شهردار قم با تاکید بر لزوم تأمین واگن متروی قم گفت: مسائلی همچون تأمین واگن مترو، تخصیص اوراق مشارکت، به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از موضوعات اساسی شهر قم است.


بازگشایی بلوار شهید روحانی پس از اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی

به دنبال اتمام فاز نخست عملیات عمرانی ایستگاه مترو نکویی و تکمیل عملیات عمرانی، بلوار شهید روحانی بازگشایی شد.


حمایت شهرداری قم از ساخت واگن داخلی / تلاش در مسیر ارتقای توان مهندسی کشور

شهرداری قم به‌عنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهایی‌سازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگن‌پارس مپنا اراک است.


معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم: بومی‌سازی تجهیزات مترو قم با تکیه بر توان مهندسان داخلی

معاون فنی و اجرایی سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با دستور شهردار قم، بخش نخست فاز دوم با هدف بومی‌سازی و استفاده حداکثری از توان داخلی تا مهر ۱۴۰۷ به بهره‌برداری خواهد رسید


بازدید اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از فاز دوم خط یک مترو

اعضای کمیسیون نظارت شورای شهر قم از پروژه فاز دوم خط یک مترو بازدید و بر لزوم هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های ذیربط برای تسریع در پیشرفت این طرح مهم حمل‌ونقلی تأکید کردند.


دیدار شهردار قم با مدیران ارشد گروه مپنا برای تسریع در تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط ریلی

شهردار قم در نشستی راهبردی با مدیران ارشد گروه مپنا، راهکارهای عملیاتی تأمین واگن‌های مترو و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی این کلان‌شهر را بررسی کرد.


شهردار قم: متروی قم تا ۱۴۰۷ به مسجد جمکران می‌رسد

شهردار قم بر لزوم تلاش همه جانبه برای تکمیل فاز دوم متروی قم برای اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۷ تاکید کرد.


بازدید شهردار قم از دپوی مترو

دکتر عظیمی شهردار قم از مجموعه دپو و پارکینگ خط یک متروی قم بازدید کرد.


برگزاری اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری قم به ریاست شهردار قم

اولین جلسه هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی به ریاست دکتر عظیمی و با حضور تمامی اعضاء در سالن جلسات این سازمان، برگزار شد.


امیدی تازه برای خط A متروی قم با خرید واگن داخلی

با هدف تسریع در بهره‌برداری خط Aمترو قم مصوبه یک رام ۵ واگنه از شرکت واگن‌سازی پارس وابسته به شرکت مپنا، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت.